Home » Arriva. De menselijke maat is weg. Die boete moet je betalen

Arriva. De menselijke maat is weg. Die boete moet je betalen

Meerdere malen per maand reis ik met de trein tussen Leeuwarden en Sneek. Dit gaat altijd goed. In de 25 jaar dat ik gebruik maak van deze lijn heb ik nog nooit een boete gehad. Arriva is een bedrijf met een winstoogmerk. Er moet efficient gewerkt worden. Gaat dit ten koste van de menselijkheid dan gebeurt dit maar. Arriva is de monopolist tussen Sneek en Leeuwarden. Zowel op bus als op trein gebied. Ik heb een fout gemaakt. Maar ik geloof in de goedheid van de mens. Helaas is deze menselijke maat niet aanwezig bij Arriva.

Ik check in bij een paal van Arriva
Ik check in bij een paal van Arriva

Ik ben de trein ingestapt omdat ik niet kon in checken. Het alternatief was een uur wachten op de volgende trein. Ik ben meteen naar de conducteur gegaan om mijn verhaal te vertellen. De conducteur heeft mij meteen een boete gegeven. Met de instructies als ik meteen betaal en bezwaar maak dat de kans groot is dat Arrive de boete kwijt scheldt. Ik heb daarom dezelfde dag de boete betaald en Arriva een brief gestuurd met daarin een uitleg van de situatie.

Brief richting Arriva

Rienk Jan Schurer
Beatrixstraat 8
8601 HH SNEEK

Sneek, 12 juni 2017

Arriva personenvervoer BV

Betreft: Bezwaar tegen proces-verbaal met kenmerk 9658 1721 4400 6355 – Weekendvrij 3528040007181582

Geachte mevrouw, meneer,

Woensdagavond 7 juni 2017 heb ik op het traject Sneek – Leeuwarden een proces-verbaal ontvangen omdat ik niet een geldig check-in kon tonen aan de conducteur. Graag wil ik tegen dit proces-verbaal bezwaar maken.

Woensdagavond liep ik naar station Sneek. Ik dacht dat het 19:40 was. Mooi op tijd voor de 19:48 trein richting Leeuwarden. Bij het oplopen van het station met mijn OV-chipkaart ingecheckt. Maar op het station kwam ik erachter dat het 20:50 was. De trein van 20:40 was al vertrokken. Omdat de volgende trein een uur later vertrekt ben ik naar een supermarkt gelopen voor een flesje fris en ben ik door een heerlijke zomerse avond naar station Sneek-noord gelopen.

Op station Sneek-noord was ik geconcentreerd een boek aan het lezen toen ik opmerkte dat de trein richting Leeuwarden er aan kwam rijden. In mijn gedachten pak ik mijn OV-chipkaart en hou deze tegen de terminal. “U bent uitgecheckt”. Dit klopt niet. Ik hou mijn OV-chipkaart weer tegen de terminal. “U kunt niet opnieuw in/uit checken”. Gelukkig is hier een oplossing voor. Tenminste. Bij de incheck palen van de NS werkt het wel. Dus ik ren naar een andere incheck paal. Helaas dezelfde melding. Ik kan niet inchecken.

De machinist steekt zijn hoofd al uit het raam. Wat kan ik doen vraag ik. Hij zegt. Ja. Je moet twee minuten wachten. Maar ik ga nu weg. Je kan ook instappen. De conducteur is achterin in de trein. Ik ben meteen naar de conducteur gelopen. Omdat ik geen geldige checkin heb krijg ik wel een proces-verbaal. Hier kan ik tegen in bezwaar.

Afbeelding: U ziet hierboven het bewijs vanaf www.ov-chipkaart.nl dat ik was ingecheckt en dat ik ben uitgecheckt op het moment dat de trein op station Sneek-noord kwam binnenrijden.
Afbeelding: U ziet hierboven het bewijs vanaf www.ov-chipkaart.nl dat ik was ingecheckt en dat ik ben uitgecheckt op het moment dat de trein op station Sneek-noord kwam binnenrijden.

Maandag 12 juni 2017 heb ik vanaf de ASN BANK het proces-verbaal betaald. Ik wil graag bezwaar maken tegen dit proces verbaal omdat het systeem van Arriva mij niet de mogelijkheid gaf opnieuw in te checken. Ik wilde graag met een geldig vervoersbewijs reizen. Maar ik wilde hiervoor niet nog een uur wachten op station Sneek-noord. Daarnaast vind ik het jammer dat Arriva niet mijn dalkorting heeft verrekend. Ik betaal voor kortingsproduct waar ik graag gebruik van wil maken.

Tot 9 juni 2017 was ik woonde ik op het adres:

Rienk Jan Schurer
Grote Kerkstraat 170
8911 EG LEEUWARDEN

sinds 10 juni 2017 woon ik op het adres:

Rienk Jan Schurer
Beatrixstraat 8
8601 HH SNEEK

Bank gegevens: ASN bank NL45 ASNB 0707 3727 55 tav Rienk Jan Schurer te Leeuwarden

Ik vertrouw erop dat Arriva de menselijke maat betrekt in het besluit om dit proces-verbaal ongeldig te verklaren. Ik ben meteen naar de conducteur gegaan en heb zonder protest het proces-verbaal aanvaart omdat ik erop vertrouw dat dit in orde komt.

Met vriendelijke groet,

Rienk Jan Schurer

Voorlopig proces-verbaal
Ironie. Voorlopig proces-verbaal

De boete bedroeg het bedrag van 50 euro en 4.53 euro voor de treinrit. Ja. Ook al betaal ik elke maand 40 euro voor een kortingskaart. Ik moet Arriva het volledige ritprijs betalen. Als je ‘zwart’ rijdt kom je niet eens in aanmerking voor je 40 procent korting. Ik voel me net een robotje.

Op 27 juni 2017 kwam het antwoord

Onderwerp: Behandeling van uw boete bezwaar
Onze referentie: KLS / W.B. / 121617
Doorkiesnummer: 0900-202 202 2 (0,02/min.)

Geachte heer Schurer,

Op 12 juni 2017 hebben wij een bezwaar van u ontvangen voor een verkregen boete.

Wij hebben uw bezwaar in behandeling genomen en laten u hierop het volgende weten.

U hebt op 7 juni 2017 een boete opgelegd gekregen door een van onze medewerkers voor het reizen zonder geldig vervoerbewijs in een van onze treinen. U geeft in uw reactie aan het hiermee niet eens te zijn. Met uw reactie verzoekt u ons om deze boete in te trekken.

Wij hebben de aan u uitgeschreven boete niet beoordeeld als onterecht opgelegd. Als gebruiker van de OV chipkaart bent u zelf verantwoordelijk voor het correct in- en uitchecken. Aan uw verzoek om de boete te laten vervallen kunnen wij dan ook niet voldoen.

Wij vertrouwen erop u hiermee voldoende te hebben geïnformeerd.

Met vriendelijke groet,
Arriva Personenvervoer Nederland B.V.

Hilda Schat
Manager afdeling Klantenservice

Het Arriva robotje heeft het besluit genomen. Ik ben verantwoordelijk voor het in en uitchecken. Sorry schat. Maar dan heb je de hele context van de brief niet gesnapt. Ik kon niet inchecken. Bij de NS hebben zij een failsafe ingebouwd voor dat soort vergissingen. Maar Arriva heeft dat niet. Arriva laat liever mensen een uur wachten op de volgende trein dan een beetje coulant te zijn. Ik trap er nooit meer in dat ik eerst de boete betaal en daarna pas bezwaar ga indienen.  Ik kan boos zijn. Maar ik kan ook een mooie afbeelding van een trein tonen. Die arme trein kan het niet helpen dat zijn eigenaren een beetje niet sporen.

De Arriva trein tussen Leeuwarden en Stavoren. Deze stopt ook in Sneek
De Arriva trein tussen Leeuwarden en Stavoren. Deze stopt ook in Sneek

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *