Ik ben helemaal niet wijs. Maar het bekt zo lekker. Ik ben deze post aan het typen aan de keukentafel terwijl mijn broertje bezig is om iets lekkers te bouwen. Zo ruikt het tenminste. De verrassing moet nog komen. Gisteravond ben ik in de hoofdstad van Litouwen aangekomen.

Mijn broertje studeert een half jaar in Vilnius. Mooie kans voor mij om eens de Baltische staten met een bezoekje te vereren. Via Groningen ben ik per nachtbus naar vliegveld Bremen gereist. In de bus heb ik kennis gemaakt met een leuk stel uit Groningen. Zij gaan naar Bremen voor een vlucht richting London; Weekendje winkelen.  Veel tips en wijsheid uitgewisseld terwijl we op airport bremen op de ochtend vluchten aan het wachten waren. Ook dit keer kwam ik weer met een veels te zware koffer en te veel vloeistoffen door de douane.

[litouwen] Koffie op Airport Bremen met leuke mensen uit Groningen.

Om 6:20 ging Rinkel de lucht in. Ik haat vliegen. Gelukkig had ik op deze vroege ochtend het geluk dat ik drie stoelen op een rij voor mezelf had. Normaal kan ik niet slapen vanwege de 20 cm beenruimte die Ryanair haar passagiers (vind het woord klanten te veel eer) aanbiedt. lekker slapen op die stoelen. Hulde! Het mooie van een vroege vlucht is dat je de zon op een grote hoogte zit opkomen. De ene kant van het vliegtuig is pikkedonker terwijl je aan de andere kant de eerste zonnestralen kunt voelen.

[litouwen] Je vliegt de zon toe

Ik ben mooi op tijd in Riga geland. Met een bus naar het centrum gereden en in een luxe warenhuis een ontbijtje naar binnen gewerkt. Twee luxe broodjes en een bak koffie. kosten € 2,47. Relaxt. Ik vroeg de dame achter de balie of dat bedrag klopt. En dat bleek zo te zijn. De bedoeling was dat ik in Riga zou blijven voor het weekend. Helaas was mijn gids verhindert (Letse dame die in Leeuwarden studeert). Mijn plan B was een leuke gids vinden via couchsurfing.com. Ik weet niet wat er aan de hand is maar bijna iedereen is dit weekend niet thuis.  Omdat mijn slaapgebrek van een nacht reizen zijn tol begon te eisen heb ik een bus kaartje bij Eurolines gekocht. Een paar rondjes door het centrum van Riga gelopen en toen de bus gepakt. Voor Riga ga ik nog echt een keer een weekend voor inplannen. Ik reis door naar de bestemming van mijn reis : Vilnius

[litouwen] Mega luxe bus

Vliegen van Riga naar Vilnius kost 90 euro. Met de trein moet ik door wit-Rusland waar ik geen zin in had. Ik heb geen visa en russen staan er bekend om dan heel moeilijk te doen. Gelukkig had ik van meerdere mensen de tip gekregen dat het bussen netwerk in de Baltische staten erg goed is. Mijn bus had Luxe-heid in overvloed. De beenruimte was voor mij in overvloed. Ik kon languit gaan zitten en dan nog ruimte over hebben. De bus was voorzien van een wifi internet waar ik zo met mijn macbook op kon inloggen. Verder een koffiezet automaat en een toilet. Ook een heel rek met tijdschriften en kranten.  Ik word normaal altijd een beetje auto ziek in een bus. Maar dit ding was echt een genot om in te rijden. Wat doen wij dan fout in Nederland?

Na een relaxte rit kwam ik in het donker aan in Vilnius. De bus was 40 minuten te vroeg. Na een telefoontje heeft mijn broertje me opgehaald en zijn we naar zijn appartement gegaan. Het eten was net klaar. Na het eten even 2 uurtjes bijgeslapen en toen begon het schema wat mijn broertje voor de zaterdag had opgezet. Een feestje. 😀[litouwen] Volle woonkamer

Kleinschalig bij iemand in de woonkamer.

[litouwen] Sapjes

Waar ik even aan moest wennen was dat het drinken niet uit bier bestond maar uit Wodka. Puur of aangelegd met Sinas of Energy-meuk. Veel leuke mensen ontmoet. De komende dagen ga ik die mensen nog heel vaak zien. We hebben nog een poging gedaan om een club binnen te komen. Alleen die uitsmijters (Leren jas, Russische kop. Zie een Russische maffia film en je hebt het beeld) deden een beetje lastig. Ze wilden minder engels sprekenden mensen en meer vrouwen.

[litouwen] Ik maak een klapper met een Full House

Omdat mijn broertje en ik vrij moe waren zijn we nog met S een potje rustig gaan pokeren. Omdat pokeren een kansspelletje is heb ik flink gewonnen. Met een flinke brok euforie ben ik mijn bed ingedoken.

[litouwen] Drukte rond de kerstboom

Na een nacht / ochtend / halve middag flink hebben bijgeslapen heeft vandaag echt bestaan uit relaxen. Rondje door de stad eten. Kliekjes eten en filmpje kijken. Morgen gaan we wel leuke dingen doen.

Plannen voor de week : KGB Museum, 2de-wereld oorlog museum. Bezoek aan een mega hoge televisie zendtoren, veel feestjes, naar de schietbaan om met een Kalashnikov te spelen en veel andere leuke plekjes.

2 thoughts on “De wijze naar het oosten

1. Wim & Simone says:

Hee reiziger!

Als ik me niet vergis ben je vandaag jarig? Van harte als dat klopt:). We zijn afgelopen maandag heelhuids maar oververmoeid teruggekomen uit Londen. Het weekendje shoppen is echt topsport daar. Nog bedankt voor de gezelligheid vrijdagnacht op Bremen airport en nog veel plezier in Riga/Vilnius.

Dikke groeten van Wim & Simone

2. Coen says:

Heuj! Ik lees dat je weer terug bent. Ik hoor alle verhalen wel op je birthday party die je as vrijdag geeft. Voor nu: welkom terug broer!