Het op de juiste moment loslaten

Ik ben oud werk van mij aan het lezen uit mijn notitieblokje. Ik sta er verstelt van dat ik me er toen al in verdiepte. Omdat het oude informatie is publiceer ik het ook op die datum. Mijn weblog als tijdmachine.

Na aanleiding van een presentatie op het media art festival over podcast door Koen van Tongeren heb ik wat dingen opgeschreven. Toch wel leuk om te zien hoe de techniek toen is verlopen.

Veel bedrijven hebben de techniek al in huis om films via het internet te kunnen distribueren. Maar is de techniek bij de consument thuis er wel klaar voor? Heeft iedereen een goede internet verbinding, of de hardware ervoor aanwezig?

Een leuk voorbeeld waar de ontwikkeling vooruit loopt op de techniek is de spelletjes markt. De nieuwste pc spellen kun je pas in volle glorie spelen als je thuis een beest van een computer hebt staan met daarin een krachtige videokaart. Vaak alleen betaalbaar voor mensen die het geld ervoor hebben. Jongeren die nog thuis wonen is een grote doelgroep. Of mensen die het gemiddeld wat breder bestedingspatroon heeft als de gemiddelde nederlander. Een groot gedeelte van de mensen hebben thuis niet die krachtige hardware staan. Zij kunnen het spel dus niet spelen in de glorie zoals de spellen ontwikkelaar het oorspronkelijk bedoeld heeft. Er is dus afbreuk van kwaliteit.

Apple is een bedrijf wat continu nieuwe producten bedenkt. Sommige van de ideeen heeft Apple al jaren geleden bedacht. Films verkopen via iTunes is zo’n idee wat er al langer is dan de uitwerking. Wanneer breng je het uit? Hoe breng je het uit? Dat zijn vragen waar je als bedrijf mee worstelt. Breng je het te vroeg uit dan loop je het risico dat er maar een kleine groep er de beschikking tot heeft omdat het internet nog niet zo ver is ontwikkeld of de hardware er niet geschikt voor is. Breng je het te laat uit dan heb je weer het risico dat andere bedrijven de juiste overeenkomsten afsluit en de markt veroverd.

De ontwikkelde techniek kan nog zo mooi zijn. Als het nog niet geschikt is voor de markt is het gedoemd te mislukken. Zo is mij een paar jaar ingefluisterd dat Philips techniek in huis heeft die zo op de markt geintroduceerd kan worden. Maar Philips kan het nog niet uitbrengen omdat ze bang zijn dat mensen het massaal links laten liggen vanwege het privacy gevoel. Philips heeft producten klaar liggen die mensen kunnen volgen in hun eigen huis en de aanwezige apparaten hierop kan afstellen. Een praktisch voorbeeld hiervan is muziek die je van ruimte naar ruimte blijft volgen. Dit is techniek die in 2001/2002 al compleet gereed voor introductie is.

Deze techniek zou hele reeks aan nieuwe technieken kunnen introduceren. Een mobiel kinderslot. Apparaten unlocken bepaalde functies als jij in de ruimte bevind. Televisies die bijvoorbeeld een restrictie op het aantal kanalen heeft als de ouder niet in de woonkamer bevind. Maar ook een koelkast die automatisch van het slot gaat. De computer die automatisch het juiste profiel laat aan de mensen die zich in de ruimte bevinden. Zelf de temperatuur van het douchen is instelbaar.

Alleen veel mensen vinden deze techniek nog te eng omdat ze het gevoel hebben dat ze geen vrijheid meer hebben. De illusie dat een stuk techniek alles over hun weet. Wat veel mensen niet weten is dat de techniek meer over ons weet dan we zelf toegeven. Wij laten veel informatie los op sociale sites. Wij zijn tot een paar meter nauwkeurig te volgen met onze mobiele telefoon. Vrijheid is een illusie.

Waarom kun je in Amerika nu al films huren via de itunes store ? Ik denk dat dit heeft te maken dat in de VS een heel ander markt model is. Mensen moeten grotere afstanden rijden om boodschappen te kunnen doen. Dat geld ook voor het huren van een film. Het is voor een consument makkelijker om de film naar zich toe te laten komen.

Ach, einde van informatie uit de oude schoenendoos. Weer terug naar april 2008

Leave a Reply