Nog twee dagen MacMe Groningen !

Op 6 juni verloopt de garantie van mijn Apple Macbook. Ik heb vorig jaar de grote fout gemaakt om een Apple product van de eerste generatie te nemen. Bij Apple producten is er nu eenmaal een ongeschreven regel om nooit een Apple product te nemen wat net is verschenen. Net als vele anderen ‘klanten’ van Apple heb ik de nodige ellende al gehad. Ik noem een verkleurde palmrest , een whine, een zomaar spontaan uitvallende macbook en een accu die er mee ophield.

Na zoveel problemen kan het haast geen incident meer zijn. Ik ben niet de enige die problemen heeft. Op veel fora wordt steen en been geklaagd over de problemen. In het begin dacht ik zelf dat die mensen gewoon aan het zeuren waren. Maar nu ik zelf ook al die problemen heb gehad ben ik toch wel een beetje erg bang geworden. Mijn garantie is bijna over.

Enkele maanden geleden kreeg ik ook het haarscheurtjes probleem in mijn laptop. Wat begon als een klein scheurtje begon paar weken geleden toch verder te scheuren. En nu die er helemaal doorheen is vond ik het een mooi moment om toch gebruik te gaan maken van mijn garantie. Ik heb goede ervaringen met de MacMe Apple reseller. De vestiging in Groningen heeft de beschikking over een eigen technische afdeling.

Zo belde ik dinsdag 22 mei met de Apple MacMe technische dienst in Groningen. Ik heb het probleem uitgelegd en telefonische hebben wij de afspraak gemaakt dat ik de laptop op donderdagavond kan tonen in de winkel in Groningen.

Donderdagavond 24 mei vanuit Dokkum ben ik een dikke anderhalf uur aan het reizen geweest om in Groningen te komen. Ik moest wel even zoeken voor de MacMe. Ze waren net verhuisd.

De nieuwe winkel is echt prachtig. Alles is ruim opgezet en het product aanbod is minimaal gehouden. Het straalt erg veel rust uit.

De heren van de Hanze Hogeschool op zoek naar een leuke tiepdoos

De verkoper, een jong knaapje, kwam mij helpen. Ik legde hem het probleem voor dat er in mijn Macbook een scheur aan het ontstaan is. “Valt dit onder de garantie?” De verkoper bekijkt de laptop even aandachtig en zegt dat ik dit moet tonen aan de technische dienst. Ik kom weer als weerwoord dat ik tijdens normale winkeluren niet langs kan komen omdat ik dan stage loop en de technische dienst zelf met de oplossing kwam dat ik tijdens de koopavond in de winkel geholpen kan worden. De jongen bleef volhouden dat hij mij niet kon helpen. Ik heb hem duidelijk verteld dat ik dat compleet geen service vind. Ik reis speciaal anderhalf uur om een probleem wat mij zorgen baart. En ik toen hem nog speciaal mijn telefoon history dat ik heb gebeld. Meneer was een volhouder. Dus ik zeg maar vriendelijk bedankt en dat ik er een weblog post van ga maken. Ervaringen moet je natuurlijk delen.

Ik bleef nog even kort in de winkel rondhangen. Nog even een leuk praatje gemaakt met twee docenten(?) van de hanze hoge school. De heren waren aan het kijken voor een Macbook. Omdat ik toch vind dat Apple goede producten maakt heb ik toch een pro-apple verhaaltje gehouden. Na een paar minuten kwam de verkoper naar mij toe. Hij had het er nog even overgehad met zijn collega’s en hij zou wat foto’s maken van het probleem. Morgen (25 mei. 2007) gaat de technische dienst mij bellen. Zal mij benieuwen.

Wat gebeurt er als je lang genoeg iets braaks laat staan in een stad? De natuur claimt het weer terug!

Omdat ik toch in Groningen ben en ik geen zin heb om mij in de zweet te rennen heb ik nog een rondje centrum gedaan. Een 2 gigabyte geheugenkaartje voor de PDA (TomTom) gekocht. Een hippe zonnebril voor IS en wat avond eten voor mezelf. Groningen blijft een wereld van verschil met Leeuwarden. Leeuwarden zie ik als een stad waar wat studenten bij betrokken zijn. Groningen als een stad die om de student is gebouwd. Overal studenten. De mensen zijn ook veel relaxter. Overal in de stad zie je terrasjes. Ook bij winkels die niets met food and drinks hebben te maken. Zet gewoon een tafeltje en stoeltjes voor een klerenwinkel. Waarschijnlijk waren er ook weer een zootje studenten afgestudeerd. Zag weer de nodige pinguïns en tutjes rondlopen bij de kade.

Nu weer terug naar de aanleiding van deze post. Het is nu een dikke anderhalve week later. Het is niet netjes dat de MacMe nu nog steeds niet heeft terug gebeld. En uit geweten kwestie bel ik hun ook niet. Ik ga er vanuit dat ik normaal geholpen ging worden. Helaas ging die vlieger niet op. Ik bel wel rechtstreeks met Apple.

Waar zal ik mijn geld nu opzetten ? Dat het scherm ophoudt met werken ? Dat de magsafe power snoer doorbrand ? Of erger ? Ik geef nu een grote slinger aan het rad van fortuin.

Toch maar sparen voor een Macbook Pro. Dat apparaat is nu anderhalf jaar op de markt. Zal nu wel wel redelijk foutloos moeten zijn.

8 Comments

Add Yours →

Niet netjes van MacMe. En dan zitten ze ook nog eens in Leeuwarden… Jammer dat de TD niet rerugbelt, zo heb je er ook niets aan.. Ik heb nog wel een mooie acer voor je staan, zo goed als nieuw, kopen?

Beetje raar inderdaad van de MacMe. Die zijn op zich wel redelijk goed. Maar beter kan je denk ik direct naar een AASP stappen (Card Services in Joure) die hebben de onderdelen op voorraad en met een uurtje of 2 heb je een nieuwe topcasing. Wel eerst even bellen met AppleCare en het voorleggen, dan krijg je een casenummer en kan je naar de AASP stappen.

Overigens, wacht even met de MBP, waarschijnlijk komen er vandaag of één dezer dagen nieuwe revisies.

eterft: scheurtjes in bottomcase MacBook: XXXXXXXXXXXXXX

Geachte heer Schurer,

Allereerst wil ik mijn excuses aanbieden voor de late reactie.
Enige tijd geleden heeft u aan een van onze medewerkers een MacBook laten zien waar scheurtjes kwamen in de Bottom Casing (onderste deel van de MacBook)
Om duidelijk te krijgen of dit nu wel of niet binnen Apple garantie valt hebben we contact gehad met Apple.
Het is een onderdeel waar als deze vervangen dient te worden standaard geen garantie op zit, ‘er zitten namelijk geen electronische onderdelen in’ zo redeneert Apple, ‘we gaan ervan uit dat wanneer een Bottom casing vervangen moet worden dat deze fysiek beschadigd is en cosmetische schade valt niet binnen de Apple garantie’.
We hebben getracht, omdat het op ‘het net’ vaker voor komt, om toch zoiets binnen garantie te laten vallen via Apple. Uiteindelijk is het advies om rechtstreeks met Apple contact te hebben.
Het komt vrij vertaald erop neer dat zolang niet uit onderzoek van Apple blijkt dat het probleem met een productiefout te maken heeft zal een dergelijke reparatie niet worden vergoed.

Met vriendelijke Groet,

Technische Dienst
o0o MacMe

Westerkade 7 | 9718 AP Groningen | 050-3133011
supportgroningen@macme.nl | http://www.macme.nl

hoi,
ik heb exact hetzelfde gehad. Zelfs bij Macme geweest en na een uur lullen als brugman eindelijk zwart op wit gekregen dat de bottomcase beschadiging niet het gevolg kan zijn van val of stoot schade. Het Apple beding dat cosmetische schade niet wordt vergoed kan in Nederland geen stand houden. De apple garantie vermeldt ook dat bedingen die in strijd zijn met wettelijke bepalingen in een land als niet van toepassing moeten worden beschouwd. Als er sprake is van gebruiksschade ok, maar je kunt niet cosmetische schade als geheel uitsluiten. Er is duidelijk sprake van een verborgen gebrek. De scheuren treden op bij scharnierpunten en naden. Dit is een tekortkoming in de gebruikte materialen dan wel in het fabricageproces.Als ik voor 1300 euro een product koop, dan ga ik er van uit dat het product dienst doet conform de verwachtingen die je redelijkerwijs van een dergelijke aankoop mag hebben. Ik ben nu, met het rapport van macme op zak, in conclaaf met Apple zelf. k hou je op de hoogte. Hoe is jouw verhaal afgelopen?

Ik ben afgelopen weken aan het werk geweest op Terschelling. Dus ik ben er niet meer achteraan geweest. Op Terschelling kwam ik er achter dat mijn ethernet-poort het ook niet meer doet. Het lijkt wel of er elke maand er wel iets stuk gaat. Ook flikkert het scherm. stom ding.

Ik ga voor een second opinion naar de tweede Apple winkel in Leeuwarden. Vragen hoe zij tegen het probleem kijken en of ze mij kunnen helpen. Anders ga ik ze helemaal gek maken bij de Macme/Apple-shop.

Ik heb ook scheurtjes gehad in mijn top en bottomcase en ben bij de MacMe in Leeuwarden langsgeweest. Het viel bij mij wel onder de garantie en beide case gedeelten zijn vervangen.

[…] Op school sprak ik op een dag met Frans Liemburg. Zijn Macbook was net door Macme voorzien van een nieuwe behuizing vanwege scheuren. Toen knapte er wat bij mij. Ik was ook bij Macme geweest met mijn Macbook met scheuren en mij wilde ze niet helpen. Op verschillende fora’s las ik dat Apple mensen met scheuren in hun behuizing gewoon helpen. Waarom wilde Macme mij dan niet helpen? […]