Je wilt geen twaalfjarig kind op de vaste wal in Harlingen in de kost sturen als er de mogelijkheid is om het kind ook thuis op de Wadden eilanden te houden.

Afgelopen woensdag 28 maart heeft KabelNoord een bijeenkomst georganiseerd over “wat KabelNoord kan betekenen voor het onderwijs”. Kabelnoord wil door deze bijeenkomst laten zien dat ze meer zijn dan alleen een kabelboer. YG van Nofcom heeft binnen Nofcom gevraagd wie er allemaal mee willen. Natuurlijk wil ik graag mee naar dit soort bijeenkomsten. Een gratis lunch slaat niemand af. Zo ging een delegatie van YG en drie studenten richting KabelNoord.

Kabelnoord

De bijeenkomst zou eerst plaats vinden in het kantoor van de directeur van Kabelnoord(4×5 meter). Maar door de geweldig respons is er besloten om de bijeenkomst te gaan houden in de grote vergaderzaal (8×40 meter) van Eneco energie. Drie beamers, twee laptops en vele kannen koffie stonden al gereed voor een twee uur durende overeenkomst waarin presentaties en discussies elkaar zullen afwisselen. Omdat ik YG vertelde dat ik hier misschien potentie in zag voor een kleine blogpost werd ik geintroduceerd als de student die een verslag op zijn website gaat zetten. Laat ik maar hopen dat ik aan deze verwachten kan voldoen. Ik moet de lezers er wel bijvertellen dat ik dit op mijn eigen wijze ga doen. En het kan zijn dat sommige dingen anders worden gebracht dat is gezegd. Dan moet ik zeggen dat ik deze ochtend strak stond van de Hibitane en Paracetamol. Ja, ik was ziek!

Hoe kan je ICT beter gebruiken binnen het onderwijs. Dit is al een vraag die het onderwijs sinds de introductie van de computer wakker houdt. anno 2007 ligt er in Nederland één van de modernste data-netwerken van de wereld. De toepassing van dit netwerk kent zijn grenzen niet; televisie, telefonie en internet knalt het met gigantische snelheden en hoeveelheden doorheen. Het onderwijs profiteert hiervan met elke geweldige innovatieve internet projecten . Bijvoorbeeld Diertuin, Kunstmachine en HistoryClips .

Marieke van de Ree van Nederland Breedbandland beet de spits af met Diertuin. Dit is een Elektronische leeromgeving met als doelgroep de basisschool. Het is opgezet door een basisschool in Groningen. Diertuin moet de leerlingen op een Multimediale manier zelfstandig onderzoekend en producerend laten leren. Dit wordt bereikt door de leerlingen een rol te geven en ze nieuwsgierig te houden. Een erg mooi onderdeel van deze website is teleblik. Door teleblik hebben ze rechten vrije toegang tot de gigantische video database van de publieke omroepen.

Diertuin

Cor en Arnoud zijn speciaal uit Arnhem gekomen om ons in het hoge noorden te komen vertellen over Kunstmachine. (Wat zullen die gebaald hebben dat de centrale as er nog niet is) Cor Onderstijn geeft les op de scholengemeenschap Mariëndael voor leerlingen met een beperking. Arnoud van Houten werkt voor . Het project draait om de website van kunstmachine. Op de website worden de leerlingen op weg geholpen om met de behulp van huis, keuken en tuin programma’s korte animaties te maken. De animaties bestaan uit fotografie, tekeningen en videoclips. Deze animaties worden op de website aan de wereld getoond. De leerlingen worden door deze methode aangezet om samen te werken en de het creatief gebruik met een computer wordt gestimuleerd. De computer is bij deze leermethode geen hulpmiddel maar een volwaardig apparaat. Enkele weken geleden zijn deze animaties gebruik door de leerlingen tijdens een theater voorstelling. Marieke van de Ree moest de nodige traantjes wegpinken door de mooiheid van dit geheel.

Kunstmachine presentatie

Kunstmachine

Age en Eric zijn twee Communication and Multimedia Design studenten die een afstudeeropdracht hebben bij Anton Tiktak van Arte del Norte. Zij zijn bezig met het ontwikkelen van een e-learning omgeving die basisschool leerlingen moeten gaan begeleiden met het maken van documentaires. De methode leert de leerlingen de basis beginsel van het maken van videomateriaal. De leerlingen komen zelf met de onderwerpen voor de documentaires. Zo gebeurt het regelmatig dat er bij de grootouders de schoenendozen met foto’s van zolder wordt gehaald om een onderwerp te vinden. verantwoordelijkheid en vrijheid zijn de sleutelwoorden bij deze methode. Tresoar Leeuwarden neemt deze documentaires op in hun database.

Historyclips presentatie

Historyclips

Na deze drie kortje stukjes van 10 minuten was het nu het woord aan Jan Lepeltak. Hij heeft een presentatie bij zich over e-learning op de Wadden eilanden. Jan Lepeltak is van de werkgroep Friesleernetwerk. Je wilt geen twaalfjarig kind op de vaste wal in Harlingen in de kost sturen als er de mogelijkheid is om het kind ook thuis op de Wadden eilanden te houden. Op de Waddeneilanden Schiermonnikoog en Ameland staat een school. Een vmbo school die ook havo en VWO leerlingen huisvest. Op Schiermonnikoog zijn 38 leerlingen en 12 docenten. Ameland is al wat beter 175 leerlingen en 20 docenten. Het probleem zit hem in de Havo en VWO leerlingen. Voor de al wat specialistisch lesvakken komen die scholen al in de problemen. Laat je daarvoor elke keer een docent speciaal naar de eilanden reizen of laat je de leerling naar de vaste wal komen. Meer docenten inhuren is geen optie omdat die een te dure kostenpost is. Of kijk je verder en laat je de ICT voor je werken.

Door de inburgering van computers bij de gezinnen thuis (het is geen uitzondering dat er al huishoudens 2 of meer computers hebben) en tweede plaats op de internetdekking van breedband internet is de computer en het internet voor de meeste leerlingen geen onbekend gebied. De meeste 12 jarigen typen dankzij MSN Messenger sneller hun teksten dan de gemiddelde tiepmiep binnen een bedrijf.

digitaal schoolbordDe scholen bieden de leerlingen ook ICT aan. De ene school is hier wat verder en gedreven in dan de andere school. De ene school heeft daar de kennis voor in huis. De andere school heeft dat helaas niet. Er is helaas ook de “De computer is en blijft een apparaat wat er voor erbij is” mentaliteit binnen de scholen. Door deze mentaliteit blijft jammer genoeg het schoolkrijtje ook een grote rol spelen binnen het onderwijs. Gelukkig is enkele jaren geleden een nieuwe ontwikkeling bezig binnen de basisscholen in Nederland. De digitale schoolborden komen binnen steeds meer scholen te hangen.

In 2003 heb ik een half jaar stage gelopen als systeembeheerder bij de 14 openbare basis scholen van de gemeente Skarsterlân. Deze stage heeft mij een goed beeld gegeven van wat de basisscholen doen met ICT. Kennisnet heeft er voor gezorgd dat er zelf in het meest afgelegen dorpje snel internet wordt aangeboden. De software aanbieders staan in dikke rijen voor de scholen om hun educatieve producten aan de man te brengen. Ik zat natuurlijk bij de discussie over ICT en scholen op het puntje van mijn stoel. Te veel dingen zijn gewoon te herkenbaar.

geboeid

Het gebruik van ICT op scholen moet in het teken staan van de koppeling van techniek en de eigen belevenis wereld van de leerling. Wat belangrijk is bij het ontwikkelen van ICT toepassingen voor leerlingen is dat er goed gebruik gemaakt moet worden van de omgevingsfactoren.

Wat een zeer belangrijke opmerking tijdens deze bijeenkomst is het niet op één lijn staan van de basisscholen en het voorgezet onderwijs. Het voorgezet onderwijs realiseert zich vaak niet met wat voor voorkennis de nieuwe lichting leerlingen heeft die een nieuwe opleiding starten. Op de basisschool hebben de leerlingen gewerkt met digitale schoolborden. Op het voorgezet onderwijs moeten ze weer een stap terug maken naar een docent met het ouderwetse krijtje. Ook worden de leerlingen vaak als Newbie behandeld terwijl ze op het basisschool al een meer dan goede basis van ICT hebben gekregen.

Computer frustratieHet ICT op de basisscholen kan zoveel beter. Maar het blijft vaak erg basic omdat de docenten in het verleden nooit voor deze taak opgeleid. Er zijn hele generatie onderwijzend personeel die daarom stug blijven bij het krijtje. Het andere probleem is ook de tijd. De meeste docenten staan voor de klas, maar hebben vaak ook neven taken ernaast (directeur, oversteekmoeder of werkvoorbereiding voor de volgende dag) Als zij ook nog het ICT erbij moeten nemen krijgen ze helemaal een bak werk over zich heen. En het ontbreekt vaak aan het geld om er part/time full iemand met het ICT bezig te laten houden. De theorie is dat veel programma’s zeggen dat ze erg gemakkelijk te installeren zijn en zonder problemen werken. In praktijk eisen die programma’s dat je die aanpassingen moet doen aan het netwerk en een server vereisen. Je een uur aan de telefoon moet hangen voor een programma sleutel omdat de software fabrikanten doodsbang zijn dat de software illegaal gekopieerd wordt. Uit ervaring kan ik zeggen dat dit geld voor de meeste programma’s. Ben je voor één programma toch weer een middag verder. Ik pleit ook voor dat de software fabrikanten verplicht worden om heldere, duidelijke en vastgelegde richtlijnen te volgen voor het installeren en beheer van school software.

Schoolboeken gaan in de toekomst niet meer door de ouders betaald worden maar door de staat. Is dit niet een goede mijlpaal om te kijken of bepaalde boeken niet vervangen kunnen worden door nieuwe methodes. Dit was toch één van de betere opmerking die ik hoorde. Dan heb ik echt zoiets. Begin dan maar met de eerste stappen om de boeken helemaal de school uit te werken. (OMT #80)

Ik vind het jammer dat het vaak zo lang duurt voordat er over dit soort zaken een beslissing genomen moet worden. Je hebt binnen organisaties 3 verschillende mensen; 10 % die voorlopers, 80 % die de voorlopers volgen en 10 % die altijd nieuwe dingen afketsen. Mensen komen met leuke oplossingen, maar er is altijd weer een andere partij die weer met nieuwe problemen komt/verzint. De overleg lijnen moet korten (vandaar deze bijeenkomst) en we moeten de drempels wegnemen. Anders verzuip je in de vergadermoeras. Ik wil als voorbeeld de google-methode er bij pakken. Google is groot geworden vanwege hun andere denkpatroon wat totaal anders is dan de andere conventionele bedrijven. Als iemand bij Google een goed idee heeft krijgt deze een zak geld tot zijn beschikking om dit idee tot een product/dienst uit te werken. Andere grote bedrijven beginnen met research en overleg voordat ze beginnen met dit product/dienst. Google geeft dat geld wat ze anders kwijt zijn aan deze onderzoeken liever meteen uit aan het eind product. Het voordeel is dat zij een product sneller op de markt hebben en ze een product hebben. Ook al mislukt het. Maar ze hebben er wel van geleerd en weten hoe de markt op dat product reageerd. En geen geld verspeld aan een research rapport wat toch in de onderste la verdwijnt. Daarom ook een blogpost. Deze zal ook niet snel in een kastla verdwijnen.

http://weblog.digitaleportfolio.nl/wp-content/pictures/gallery/Marieke_van_de_Ree_en_Jan_Lepeltak.jpg

Het allerbelangste van vandaag is dat Kabelnoord deze belangrijke stap heeft gezet en al deze mensen samen in één ruimte heeft gebracht. Er zijn veel ideeën heen en weer gegaan. Het is nu onder de aandacht gebracht. Het zal mij ook benieuwen welke actie hieruit zullen voor vloeien. Groot voordeel van vandaag is dat de één op één relaties een stuk beter zijn geworden. De techniek is beschikbaar en het geld (Iedereen draait hem/haar hoofd richting Theo Willemsen) geen probleem als je goed plan op papier hebt. Samenwerken is het sleutelwoord.

Dit weblog artikel is erg dynamische en kan aangepast worden. reacties kunnen jullie uiteraard kwijt in de comments.

Volgende maand is het vervolg op deze bijeenkomst. Dan komt iedereen samen bij de provincie Friesland. Er wordt gekeken of er een concreet plan opgesteld kan worden. Welke technieken kunnen worden toegepast en welke financiele middelen kunnen worden aangeboord om dit alles te bekostigen.

Maar goed, De mensen van Nofcom waren de 10 % die als eerste naar de lunch gingen. De andere 80 % volgden vanzelf. En 10 % ging meteen al naar huis smile smile

Ik hou jullie op de hoogte.

Genodigden:

Kabel Noord: Niek Geelhoed, directeur; Gijs van Hesteren, innovator. SWD Het Bolwerk: Rob van der Holst, jongerenwerker. Actual IT: David IJkema, ICT-adviseur SWOL en SWD Friesland. St. PCBO: Klaas van der Zee, bestuurslid. St. ROOBOL: Willem Wouda, bestuurslid. Stichting Kunstmachine: de heren Onderstijn en Van Houten, machinebouwers. Arte del Norte/I.I.I.: Anton Tiktak, directeur. Noordelijke Hogeschool Leeuwarden: Jan Ferweda, docent Communicatie & Multimediadesign; Jan Lepeltak, Lector ICT en veranderende Didactiek. Stichting Nederland Breedbandland; Marieke van de Ree, adviseur Onderwijs. Provincie Fryslân: mevr. Pietie Kloosterman, senior beleidsmedewerker Economische Zaken, Theo Willemsen, Beleidsmedewerker Cultuur, Taal & Onderwijs. T.I.L. Publikaties: Loes van der Til, communicatieadviseur. Gemeente Dantumadeel, Ronald de Vries, beleidsmedewerker E-voice,en Communicatie.

5 thoughts on “Wat kan Kabelnoord voor het onderwijs betekenen ?

  1. HJ, je hebt deze ochtend goed samengevat en op een manier die we zelf niet zouden hebben kunnen bedenken.
    Ik heb een verwijzing gemaakt vanuit mijn eigen weblog, die ik sinds vandaag heb geopend.
    http://www.festinalente.volkskrantblog.nl

  2. Heel goed samengevat en nu maar hopen dat er een structueel plan wordt gemaakt waar alle partijen voordeel uit (kunnen) halen. Wordt vervolgd, dus!

  3. Oxicattains says:

    hi there!
    I made with photoshop animated myspace pictures.
    have a look at them:
    http://tinyurl.com/66dwoa
    Thank you 4 your site 😉 xoxoxo

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *