Zuiderzeelijn – Een goed spoor bestaat uit veel dwarsliggers

Vanaf het moment dat de laatste vissen op het droge hun laatste stuiptrekkingen maakten, daar op het de bodem van net drooggelegde Flevopolder, zijn er plannen om daar een spoor te leggen. Dat spoor kwam er ook. Van Amsterdam door Amsterdam buiten (Almere) naar Lelystad. Het laatste stuk zijn ze helaas vergeten.

Al jaren is er het plan om het laatste stukje Zuiderzeelijn door te trekken naar Groningen. Dat betekent dat mensen die met het openbaar vervoer (Lees: trein, Bus is geen oplossing voor lange trajecten) ben je verplicht om half Nederland om te rijden. ja, je leest het goed. Als je naar de Randstad wil vanuit Noord-Nederland moet je door de Veluwe heen.

Helaas, vorige week is de Zuiderzeelijn afgeschoten door Den Haag. Wel krijgt het hoge noorden twee miljard om de werkgelegenheid en economie te verbeteren. Pardon? Deze twee miljard euro is al in gebudgetteerd. Het noorden ging dit geld toch al krijgen. Waarom wordt dit niet duidelijk naar de media gecommuniceerd?

Nee, er moet een illusie voorgehouden worden dat alles in Nederland om de Randstad draait. De rest van Nederland telt al jaren niet meer mee. De randstad heeft zijn problemen en daar moet alle aandacht naar toe. Neem als voorbeeld de taxibranche. In de grote steden maken de taxichauffeurs er een potje van. Gelijk wordt de hele wetgeving aangepast omdat de taxi zogenaamd in heel Nederland een zootje is. Probleemwijken hoeven er helemaal niet te zijn. offer een beetje landbouw grond op en je bent al een heel eind de goede weg op.

Ik dwaal nu af. De aanleiding van deze post is dat er geen geld gevonden kan worden voor de zuiderzeelijn. Maar de mensen in de randstad kunnen wel 613 miljoen bijelkaar krijgen om de N201 op te knappen. Pardon ? Een N weg ? Je bedoelt een provinciale weg waar tractors rijden en mensen die niet op de snelweg durven te komen. 613 miljoen euro ? Welke ambtenaar heeft een leuk snoepreisje gekregen?

Goed, de randstad is echt een randgeval. Milieu organisaties die de verdubbeling van de A4 stoppen omdat het milieu in geding kwam. Nogmaals pardon? Als een auto beter kan doorstromen van A naar B dan produceert die toch minder afval? Maar nee hoor. Die milieu gasten zetten liever de verdubbeling stil . Meer auto’s in de file. Even een feitje tussendoor: Een stationeer draaiende auto produceert het meeste afvalstoffen en heeft een rendement van 0 procent.

Ik denk dat de zuiderzeelijn er in de toekomst wel gaat komen. Over dit soort dingen kun je pas stoppen met discusseren als de ijzeren balken richting het hoge noorden liggen. Zoals een wijze Fries altijd zegt : Een goed spoor bestaat uit veel dwarsliggers. En dwarsliggen is een eigenschap waar het Friese volk al eeuwenlang een patent op heeft.

2 Comments

Add Yours →

Hoe durf je zo over mij te praten, importFries! 😉

De eerste 150 dwarsliggers kan ik je gratis leveren. over een paar jaar kiezen we toch weer 150 nieuwe.

……zei de fries die een Braziliaan wilde worden :p

Ik hoop liever dat we binnen een jaar een nieuwe groep kunnen kiezen. Oh wacht. Het groepje wat we nu hebben durft helemaal niets. Bah, zitten we nu nog 3,5 jaar vast aan een groep mensen die alleen een randstad visie kennen. Zonde

Leave a Reply to Rinkel Cancel reply