De klok hangt weer op de kop.

Frank Osinga, ja de broer van, werkt voor een klein , maar invloedrijk marketingbedrijf. Vandaag is hij bij de Minor Ondernemen te gast. Bits levert op maat Marketing oplossingen met de unieke BITS methode. Wat een afkorting is voor; Bekendheid, Imago , Traffic en Sale.

De marketing lezing die Frank ons gaat geven kun je zeer breed toepassen. Bij het maken van een marketingplan of bij het versieren van die ene leuke meid. Er zijn hele hele logische ongeschreven regels in de marketing die het overgrote gedeelte van de marketeers nergeren.

Als een bedrijf een boodschap wil overbrengen naar de doelgroep moet deze rekenig houden met meerdere dingen dan alleen de boodschap. Consumenten/klanten hebben al een ingebakken voorkeur voor veel producten. Dit verander je niet zomaar. Maar het is zeker mogelijk. Als je een boodschap wil overbrengen moet je goed rekening houden met of de mensen je al kennen(bekenheid) en wat je imago is. Je gaat naar de klant communiceren omdat het geld moet opbrengen. Dit moet je ook slim aanpakken. Als je een brief stuurt naar je klanten om alleen respons is de kans groot dat deze meteen bij het oud papier beland.

Veel bedrijven richten zich alleen op hun slogan. En meestal is deze slogan ook nog eens volledig verkeerd gekozen. Een goede slogan valt niet te kopieren door de concurrenten. Een klassieke fout die door bijvoorbeeld wasmiddelenfabrikanten gemaakt wordt. Ze roepen allemaal dat ze het schoonst wassen. De consument prikt daar doorheen als 20 fabrikanten hetzelfde roepen. Een goede slogan valt ook niet te koperen. Deze is uniek voor het bedrijf. En juridische gezien kunnen de concurrenten deze ook niet gebruiken. Een goede slogan zegt iets over het bedrijf waar de slogan voor staat. Waar het bedrijf bijvoorbeeld trots over is. Wat hem onderscheidt van de rest.

Met alleen een goede slogan ben je er nog niet. Je moet heel bewust gaan kijken of je doelgroep het bedrijf al kent. Je gaat de energie van je boodschap verdelen over meerdere punten. Als je al een hele sterke merk naam hebt en een sterk imago hoef je hier minder energie in te stoppen. Je kunt je gaat richten op de boodschap. Wat is onzettend belangrijk is dat je wel in alle onderdelen van de BITS methode energie stopt. Hou rekening ermee dat als ze jou niet kennen dat ze jou vaak ook niet vertrouwen. (Stomme actie dat @home na een paar jaar nu zijn naam omgooit naar Ziggo. Nu raken ze helemaal het vertrouwen bij een groot gedeelte van de bejaarden kwijt. De “Ik bel toch via de PTT ?” generatie)

Het wat mindere interressante gedeelte van Frank zijn presentatie zijn de cijfertjes. Hij laat precies zien van doelstelling tot het opstellen van het budget voor een marketing campagne. De opstellen van het budget en het verdelen van energie en geld over de verschillende marketing onderdelen. Hij zegt ook een ontzettend waar ding! Je moet niet meer uitgeven aan een marketing campagne dan wat je verwacht terug te verdienen. Het gebeurt te vaak dat bedrijven massa geld uitgeven wat ze nooit meer terug gaan verdienen. Als voorbeeld noemt Frank de campagne van de Philips Aurea televisies. Die kost wereldwijd 500 miljoen euro. Daar moet je heel wat televisies voor verkopen om dat weer terug te verdienen. Misschien is dat ook wel mijn zwakke punt dat ik te weinig aandacht besteed aan cijfertjes. Ik denk dat de sleutel naar een succesvolle onderneming het goed in de gaten houden van de cijfertjes. Maar ik moet ook niet te veel als een Nederlander gaan denken. “Going Dutch” is niet voor niets al een wereldwijde smeer naar de Nederlandse cultuur.

Denk goed na wat hoe bedrijven en klanten gaan reageren op jou te nemen acties. Ik denk dat het heel belangrijk is om je in te leven in de ander. hoe jezelf gaat reageren als jij een marketing boodschap ontvangt via de verschillende mediums. Hoe ga jij er mee om?

Nog een extra dingetje. Er zijn volop mensen die reclames irritant vinden. Dit heeft als reden dat die mensen niet de doelgroep zijn van die bewuste reclames. Ook kan irritatie gebruikt worden om een product bij de mensen erin te bakken. Iedereen weet vandaag de dag waar die moet zijn voor een lening. Helaas gaan mensen klagen als ze niet tot de doelgroep horen. Ik neem als voorbeeld de Macbook Air. Een geweldig apparaat. Maar een overgroot gedeelte is niet de doelgroep. Die beginnen ook meteen te klagen dat die zo duur is en dat er toch wel veel dingen erop/eraan missen. Stelletjes whiners.

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *