Het begin van een nieuw project

Vandaag begon voor mijn gevoel het nieuwe project pas echt; de briefing. Het moment dat we echt in gesprek gaan met de opdrachtgever. Je kan alle vragen die je afgelopen dagen hebt bedacht afschieten op de opdrachtgever. Je gaat helderheid krijgen. Je gaat een duidelijke richting op.

Nou, nee

De opdracht is om een tweetalige campagne op te zetten met de talen Nederlands en het Fries. In de reclamewereld en bedrijfsleven gebeurt zoiets al jaren. Hoeveel nederlandse bedrijven slingeren hun pay-off in het Engels op de consumenent af. Ik weet niet of mensen hierbij stil staan. Ik in ieder geval niet. Misschien komt het doordat ik veel met de Engelse taal bezig ben? Internet, films en series in het engels zie. (Spreken en schrijven kan ik weer niet. Maar ik heb ook geen talenknobbel :p)

In het verleden heeft de Berenburg fabrikant Sonnema de campagne gehad met “it ken net”. Je zag echte ‘Nederlanders’ proberen of het ijs al dik genoeg is. Waarop een boer zegt dat “it ken net” . De Nederlanders vatten dat op dat het ijs hun net kan houden. Het gevolg was een nat pak. Deze campagne had in heel Nederland succes. Dit is een mooi voorbeeld om de Friese taal (en natuurlijk berenburg) te promoten.

De opdrachtgever wil graag dat we voor het bedrijfsleven een presentatie gaan maken waarin wij enkele voorbeelden laten zien van producten met daarin de twee talen. De doelgroep voor de producten is de normale consument.

In Europa spreekt tien procent van de bevolking een minderheidstaal. Dit is 55 miljoen mensen. Een groot gedeelte van deze talen is door de Europese unie erkent als een officiële taal. Het Fries is naast het Nederlands de enige officiële talen die in Nederland worden gesproken. Alle andere talen die Nederland heeft zijn dialecten van het Nederlands. Als inspiratie kunnen wij kijken naar Wales. Ze zijn daar al veel verder met het promoten van de tweetaligheid dan in Friesland.

Leave a Reply