Jumbo Supermarkt Dokkum nodigt Frits van Eerd uit.

“Onze grootste concurrent is het ongeloof van de klant”

Geachte Nofcom werknemers,

Hierbij nodigen wij graag leden van Nofcom voor 24 april a.s.. Dan zal Frits van Eerd algemeen directeur Jumbo naar Dokkum komen. Uitgebreid zal Frits van Eerd het succes vertellen van Jumbo. Waarom een beursgang absoluut niet aan de orde is. Maar ook zijn passie over auto rally (kampioen 2006). Een boeiend verhaal over een bedrijf dat volledig en zelfstandig wordt geleid door een famillie. U kunt zich aanmelden via onze website www.jumbodokkum.nl, U ontvangt dan in week 16 de toegangskaarten van ons.

Hartelijke groet,
Titus Vogt
ondernemer

Leuk! Maar wie is Frits van Eerd? Google vertelde dat meneer vorig jaar de rally kampioen van 2006 is geworden en een hoge notering heeft in de quote 500. Naar lang beraad heb ik besloten om het er op te wagen en naar de bowling centrum van Dokkum te tuffen.

Een grote receptie zaal, ronde tafeltjes en een podium met met Jumbo vlaggen. Ik dacht even dat het zou plaats vinden in een klein vergaderhokje. Maar de opkomst is groter dan ik kon voorstellen. Titus, de bedrijfsleider van Jumbo Dokkum, was zelf ook verbaasd over het grote aantal mensen wat is gekomen. Het eerste plan was ook om de presentatie in de parkeerkelder van de Jumbo te houden.

Titus opent de avond. Hij is een dik jaar geleden begonnen met de uitdaging om in Dokkum een Jumbo supermarkt te beginnen. Dokkum had op dat moment al 6 supermarkten. Wat zou de jumbo kunnen doen in dit al verzadigde supermarkt veld. Titus verteld dat de Jumbo Dokkum is begonnen met unieke dingen om klanten te trekken. Enkelen daarvan hebben het landelijke nieuws gehaald.

  • Pendelbusjes dienst. De busjes reden van en naar de dorpen in de omgeving die zelf geen supermarkt hebben;
  • Grootste aanbod in gluten vrije voedsel producten;
  • De Jumbo Dokkum is de eerste die een ondergrondse parkeergarage in Dokkum heeft;
  • Jumbo Dokkum heeft als eerste Nederlands bedrijf een Duitse uitvinding overgenomen. Parkeerplekken voor zwangere vrouwen;
  • De mannenavond. Deze avonden zijn alleen mannen welkom. Snelle auto’s en de beertender battle zijn enkele activiteiten;
  • Kok Will die regelmatig komt koken;
  • Elke drie weken een live band in de winkel;
  • Lekkere dames in de winkel;
  • Als eerste bedrijf in de wereld die met een honden parkeerplek heeft geïntroduceerd. Zelf Amerikaanse bezoekers aan de Jumbo Dokkum waren hierover verbaasd.

Jumbo Dokkum wil goed zijn voor zijn werknemers. Als jij je werknemers goed behandeld zullen zij de klant ook goed behandelen. Afgelopen jaar zijn de werknemers op een introductie duikles geweest en zijn ze gaan wadlopen. Twee vrouwelijke werknemers zijn zwanger op het moment. Voor deze dames is er speciale til workshops georganiseerd. Binnen de Jumbo heeft iedereen zijn eigen teritoria. Het werken bij de Jumbo is zo populair dat op de laatste twee vacatures meer dan 600 sollicitaties zijn binnen gekomen (Misschien zegt dit ook wel iets over de werkloosheid in noordoost-Friesland).

Titus geeft ook toe dat hij als ondernemer helemaal geen verstand heeft van zijn producten. En dat hoeft hij helemaal niet te weten. Hij heeft daar goed personeel voor aangekomen. Ik geef hem helemaal gelijk. Een ondernemer kan zich dan helemaal richten waar die goed in is; ondernemen.

Na het verhaaltje van Titus is het de beurt aan de stille muis achter de olifant : Frits van Eerd. Snelle Frits is met hoge snelheid speciaal 150 KM gereden om naar het hoge noorden van Friesland te komen. Gelijk een man naar mijn hart. Met meteen het grote verschil dat hij de boetes wel kan betalen.

Frits begon makkelijk. Iedereen die zijn vaste boodschappen bij de Jumbo doet graag even zijn hand omhoog steken. Ik doe er alleen mijn boodschappen voor de lunch. Dus ik hield mijn hand omlaag. De helft van de zaal stak zijn hand omhoog. Wat wil je met een zaal met bijna alleen Jumbo medewerkers :p

Frits van Eerd is bijna letterlijk tussen de pallets geboren. Zijn vader is de eigenaar van een groothandel in voedsel.. De afzetmarkt bestond veelal uit kleine ondernemesr. Frits is groot gebracht in het bedrijf. Als dreumes van vier jaar oud ging hij al mee op de vrachtauto. Op zijn twaalfde deed hij al kleine klusjes in het familiebedrijf. Op zijn zestiende werkte hij al op de administratieve afdeling. Op zijn 21e had hij zin in een nieuwe uitdaging en verliet het famillie bedrijf om voor zichzelf te beginnen. Als zelfstandige ondernemer leerde hij met de klappen van de zweep hoe hij een bedrijf moet runnen. Tot hij op zijn 25e levensjaar voor de keuze werd gesteld om wel of niet in het familiebedrijf terug te komen.

Sommige klanten van de groothandel, de kleine ondernemers met kleine familie buurtsupers, kwamen in financiële problemen. De kleine ondernemers hadden de meeste schulden bij de groothandel. Hierdoor gebeurde het letterlijk dat ondernemers de sleutel van de winkel naar groothandel wierpen. Als de kleine ondernemers gaan sluiten betekend dit voor de groothandel minder afzet van de producten. Frits van Eerd kwam terug bij het familie bedrijf om iets te gaan doen met die winkels van de kleine ondernemers.

Frits dacht na over het concept winkel. Mensen staan er letterlijk in de rij voor de kassa om te betalen. Wat zal er gebeuren als de mensen twee keer per week met een volle kar in de rij voor de kassa staan te wachten? Jumbo ging onderzoeken waarom mensen naar een bepaalde winkel gaan en nog belangrijker; waarom mensen terug komen. Waarom gaan er zoveel mensen naar bijvoorbeeld de Albert Hein. Wat is de reden dat mensen hun boodschappen doen bij een dure winkel als het ook bij een goedkope winkel kan. Aan de hand van die informatie is de Jumbo zeven dagelijkse zekerheden formule ontstaan. De klant staat centraal. Niet het geld verdienen.

De eerste winkel met de nieuwe formule werd in de zomer van 1996 geopend in Den Bosch. Deze nieuwe formule drukte de omzet van 180.000 gulden naar 600.000 gulden per week. De klanten waren tevreden. De reclamefolder ging in de prullenbak. Waarom zou je reclame gaan maken als je toch al de laagste prijzen heb?

Zo’n 12 jaar geleden had de famillie Eerd wel veel ervaring over de inkoop en logistiek van voedsel producten. Van de exploitatie hadden ze nog geen koek gegeten. Alles draait om communicatie als het daarom gaat. Om dat te verbeteren heeft Frits een icoon uit de vorige eeuw ingehuurd: Emiel ratelband. Na het bezoek van de motivatie trainer ging de omzet van de winkel van 60.000 gulden naar 300.000 gulden per maand. Missie geslaagd.

Langzaam kwamen er meer winkels bij. Frits besloot om een winkel in Uithuizen te openen. Deze winkel draaide geen winst, maar er moest zelfs geld bij. Elke dag ging er een vrachtauto speciaal naar Uithuizen toe. Als jij een winkel op de afgrond van de wereld opent is het verkrijgen van nieuwe exploitanten een makje. Alles is opeens bereikbaar. En dat bleek inderdaad het geval. Jumbo groeit als kool. Vandaag de dag hebben ze al 89 winkels. Volgende week gaat de 90e vestiging open. En het einde van het jaar moet dit aantal op 120 staan. En alles wordt gedacht. Jumbo maakt al landelijk reclame. Terwijl ze nog niet landelijk zijn. Dit is alvast om de consument bekend te laten worden met de naam. De vrachtauto’s van Jumbo zijn ook een visite kaartje van de winkel. Deze worden schoon en in topconditie gehouden. De vrachtauto’s zijn nog bekender dan de winkels. Elk jaar komen er 4000 nieuwe werknemers erbij. Om de kwaliteit hoog te houden gaat binnenkort de Jumbo academie open om de nieuwe personeelsleden op te leiden. Jumbo is al tien maal supermarkt van het jaar geweest. Dat willen ze natuurlijk blijven.

De lage prijzen kan Jumbo aanbieden vanwege de gigantische omzet motor. De omzet per vestiging is nu ongeveer 12 miljoen euro per vestiging. Dat is meer dan 1 miljard euro per jaar. En dat gebeurt doosje voor doosje, klant voor klant

“Je moet het gevoel hebben dat je de tent voor elkaar hebt. Je moet je vrienden kunnen meenemen naar een tent waar je trots op bent. Ik ben niet voor 100 procent tevreden. Dat heeft elk bedrijf al in zijn bedrijfsplan staan. “

Zo gebeurde het eens dat een kersverse vader een Jumbo binnenstapte. Hij had van moeders de vrouw de opdracht gekregen om beschuit met muisjes te halen. En zoals elke man dat doet volgt hij braaf de dingen op het boodschappenlijstje. De vrouw wilde de muisjes van Ruijter hebben. Helaas waren die bij de Jumbo uitverkocht. Wat doe je dan als werknemer? Zelf je tegen de klant dat de muisjes op zijn of stap je op de fiets om bij de concurrent alsnog een paar doosjes muisjes halen? Ik zie het antwoord graag in de comments.

Frits van Eerd gaf in Titus een paar maanden na de opening van Jumbo Dokkum het advies om de andere supermarkten in Dokkum een bloemetje te sturen met het kaartje; “Bedankt voor de klanten” . Jumbo is zeker leuk bezig (heeft nu 4,5% van de supermarkt markt in handen). Het is een plezierige winkel om elke dag mijn lunch te halen. Wat ik helemaal leuk vind aan de Jumbo is de lage prijs van de beertender/perfectdraft vaatjes. Frits had erover dat er binnenkort op een geheime locatie in Friesland ook een Jumbo open gaat. Ik hoop natuurlijk dat dit de Jumbo Leeuwarden in de Vrijheidswijk gaat worden.

Ik kwam buiten met een tasje met leuk spul. Pennen, stropdas, winkelwagen-muntje, Een zilvere lepel en een ontbijtje. Als een ware rally rijer schoot ik met spattende stenen het parkeerterrein af.

Weer een positief stukje van Rinkel. Titus? Wanneer kan Nofcom een heerlijke verzorgde lunch verwachten ?

Leave a Reply