Bol.com heeft het niet helemaal op een rijtje

Een dikke drie maanden geleden heb ik bij BOL.COM een bestelling gedaan voor een Lacie Rugged 160 gigabyte hardeschijf. In de titel stond dat deze hardeschijf was voorzien van USB 2.0 en Firewire. Voor 135 euro een externe laptopschijf met Firewire is nooit duur. ‘s avond heb ik de advertentie nog goed bekeken. In de titel stond vermeld dat deze firewire heeft. Maar in de product omschrijving wordt alleen over USB 2.0 gesproken. Ik heb meteen de bestelling bij BOL.COM geannuleerd. Daarvan heb ik ook netjes een annuleringsbevestiging per email van mogen ontvangen. Ik wil graag een schijf met firewire. USB2.0 is te traag voor video-editing.

Drie maanden later. Een mailtje van BOL.COM

Geachte heer Schurer,

Hartelijk dank voor uw bestelling bij bol.com. Hierbij laten wij u weten dat uw bestelling is verzonden.

1 EUR 135.00 LaCie Externe Hardeschijf Rugged 160 GB – USB2.0

Met vriendelijke groet,bol.com Klantenservice

WTF? Deze bestelling is drie maanden geleden geannuleerd. Ik wil die schijf helemaal niet ontvangen. Wat moet ik ermee. Dus maar snel een mailtje richting BOL.COM.

Hallo,

Ik heb gister een email ontvangen dat jullie mij een mobiele hardeschijf hebben toegestuurd. Deze bestelling heb ik twee maanden geleden al geannuleerd omdat ik een fout vond op jullie website. Jullie boden in de titel deze schijf aan als een firewireschijf. Maar in de omschrijving stond dat die alleen usb 2.0 is. Daarom heb ik toen de bestelling geannuleerd. Ik kan daarom het pakket niet accepteren van de postbode

mvg, Rienk Jan Schurer

Lijkt me toch de beste oplossing. Als je een pakket niet accepteert, dan stuurt het postkantoor het vanzelf na een paar weken weer terug naar BOL.COM. Is toch voor iedereen het makkelijkst. Lijkt me

Geachte heer Schurer,

Het is helaas niet meer mogelijk geweest om uw bestelling 6232156500 te annuleren omdat de verwerking van uw opdracht al te ver gevorderd was. Voor een snelle en correcte afhandeling verzoeken wij u vriendelijk het bol.com Klantenservice Garantie formulier op de achterzijde van de factuur in te vullen en deze samen met het artikel aan ons te retourneren. Indien u uw pakket bij het postkantoor inlevert, dan ontvangt u een verzendbewijs van uw retourzending.

Met vriendelijke groet, Marijke M*d**t

Zit wel wat in! De kans bestaat dat het pakket heel lang op het postkantoor blijft liggen. Ik heb al zo weinig vertrouwen in het bestelsysteem van BOL.COM. Dan moet ik ook niet gek opkijken als ik zometeen allemaal aanmaningen ga krijgen vanwege een product wat al weken lang op het postkantoor ligt. Dus ik heb het pakketje maar opgehaald. Je moet weer speciaal naar het postkantoor toe. Je moet in de rij staan bij het postkantoor. Je moet weer een handtekening zetten en je moet weer naar huis toe. Zonde van de tijd voor iets wat niet mijn probleem is.

Mijn oplossing

Hallo,

Pakket is inmiddels binnen. Ik ben nooit de beroerste en heb daarom een vraag. Ik koop mijn externe schijven via een lokale toko hier in Leeuwarden. Helemaal niet duur. Als ik doe besluiten om de Lacie niet terug te sturen maar te houden. Welke prijs kunnen jullie hier voor maken ? DOe mij een heel goed aanbod en ik wil er over nadenken.

Rienk

Bedrijven willen omzet en winst maken. Dus ik doe hun een voorstel om hun fout goed te maken. Als ik het pakketje terug ga sturen gaat het BOL.COM zowiezo geld kosten. Twee keer een pakketje versturen kost nu eenmaal geld. TNT post doet het niet gratis. En die schijf zit er best grappig uit. Als BOL.COM mij een leuk aanbod wil doen heb je een win win situatie. Ik ben tevreden en BOL.COM heeft omzet/winst.

Geachte heer Schurer,Wij kunnen niet afwijken van de prijs zoals die op de factuur staat. Als u de schijf wilt houden, dan vragen wij u vriendelijk het factuurbedrag over te maken. Mocht u daar niet mee accoord gaan, dan kunt u de schijf retourneren.

Met vriendelijke groet, Jeroen V*ss*r

Grote bedrijven zitten nu eenmaal vast aan regeltjes. En die regeltjes moet iedereen zich aan houden. Goed. Die brave medewerker heeft aangegeven dat het spul terug moet. Maar ik heb er helemaal geen zin in om de doos aan te passen voor de terugreis, om weer naar het postkantoor te fietsen, om weer in de rij te staan, om weer een gesprek met die postkantoor medewerker te doen en weer terug te fietsen. Het regent de afgelopen dagen hier al non-stop. Waarom zou ik moeite doen voor die dikzakken. Dus weer achter de typemachine:

Okeeh, Vind ik erg jammer, Door jullie logistieke en ICT ontkunde heb ik een vrij moment moeten zoeken om naar het postkantoor te fietsen. En nu moet ik deze week weer naar het postkantoor om het pakket opnieuw aan te bieden. Dit past niet in mijn drukke planning. Omdat ik een goede klant van jullie ben verwacht ik ook een kortingscoupon die ik kan gebruiken voor een volgende bestelling. Zoniet, Dan halen jullie die schijf persoonlijk maar op. Hij ligt klaar. Jullie hebben mij die schijf ongevraagd toegestuurd. Ik heb de annulerings email van drie maanden geleden nog liggen. Ik zie een gepaste oplossing tegemoet voor het ongemak wat ik nu heb.

mvg, Rienk

Het is niet mijn fout. Dus het is jullie verantwoording om het op te lossen!

Geachte heer Schurer,

Het is voor ons niet mogelijk om u te compenseren met een kortingscoupon, desondanks het ongemak. Bol.com werkt met diverse instanties samen, waaronder TNT die de leveringen betreft. Het is dus voor bol.com niet mogelijk om uw bestelling persoonlijk op te halen en aangezien TNT deze service ook niet verleend zult u het alsnog naar het postkantoor moeten brengen. Indien u de bestelling onbetaald laat en niet retourneert zult u een betalingsherinnering ontvangen. U zult dan uiteindelijk op de “zwarte lijst” van bol.com komen te staan waardoor u niet meer gebruik zult kunnen maken van onze service.

Met vriendelijke groet, Garth V*ss*rs

Aha, Nu gaan ze dreigen. Het is niet uw fout meneer. Maar als u niet doet wat wij zeggen zetten wij u op de zwarte lijst. Zo ver wil ik het niet laten komen. Ik heb nu genoeg stof om een stukje op mijn weblog te zetten. En met mijn Google Ranking sta ik zo weer ver bovenaan. Ik verdien de onkosten wel op deze manier terug. Ik wil BOL.COM en iedereen die mijn advertenties wat aandacht schenkt bij deze bedanken. BEDANKT!!!!!!

*** Vanwege ruimtegebrek ben ik zo vrij geweest om de mailtjes flink in te korten. ***

10 Comments

Add Yours →

Laatst een boek besteld, kreeg ik een kalender. Toch een groot verschil tussen een boek of een kalender dacht ik?

Ik had het pakket gewoon niet aangenomen volgens mij. In dat geval sta je gewoon in je recht en kunnen ze je niks maken.

Ik heb ook ervaringen met de achterlijke klantenservice van bol. Op mijn reactie op het niet leveren van mijn bestelling en daarna ongevraagd annuleren van mijn bestelling konden ze alleen maar reageren met standaard afwimpel emailtjes. Waaruit duidelijk blijkt dat ze je mail helemaal niet lezen. Ze wisten mij twee keer het zelfde standaard antwoordmailtje te sturen en hebben mij inmiddels op de ‘spam’lijst gezet. lekkere service.

Ik heb niets te klagen over bol, voor zover ik mij kan herineren zijn bijna al mijn bestellingen vlekkenloos gegaan.

Alleen hun nieuwe boekenverkoop systeem valt mij wat tegen, ik heb ooit een boekje over vergadertechnieken verkocht. Ik weet niet meer precies voor hoeveel ik dat verkocht had 8 euro of zoiets, moest ik zelf de verzendkosten betalen e.d. Die vrouw was me constant aan het mailen wanneer ze dat boekje kreeg (ik had al akkoord gegaan dus moest verzenden). Ik heb zelf iets van 1 euro overgehouden aan dat geintje, mocht ik weer boeken gaan verkopen via bol, dan zal ik niet meer onder de 10 euro gaan zitten.

Ebay is trouwens ook wat, een aantal jaren geleden (ruim 2) heb ik wat online gezet en niet verkocht. Toch moest ik van hun €1,- euro betalen. Dit weiger ik natuurlijk, ik heb immers niets verdient. Tot de dag van vandaag krijg ik nog regelmatig pre-incasso mailtjes, maar ik weet dat geen enkel incasso bureau voor 1 euro klusjes aannemen :S, dus hoef ik niet bang te zijn dat ze voor die euro op de stoep komen te staan.

Alleen die mailtjes wordt je doodziek van en je kunt ze niet blokkeren, ze blijven gewoon door je spam filter heen komen (hotmail???). Gelukkig bestaan er nog dingen als regels, dus die mailtjes gaan linea directa de junk mail in. Ze hebben mijn account trouwens ook geblokkeerd, dus inloggen met mijn huidige email kan niet en een nieuw account registreren op mijn adres kan ook niet. Wat als ik nu straks verhuis en de nieuwe bewoner van mijn huisje wil zijn adres veranderen of zich registreren 😛

Lekker al die internet bedrijfjes.

TNT is trouwens ook niet al te geweldig, iig de postbode(s) die bij ons komen. Ik heb al meerdere malen gehad dat ik een briefje in de brievenbus vond dat ik niet thuis was en de post op de volgende dag komt of dat ik ergens kon ophalen. Ik was die desbetreffende dagen de heledag thuis geweest, en heb geen bel gehoord.

Ik krijg ook wel eens pakketjes voor de buren van de postbode, maar ik denk dat ik die niet meer ga aannemen. Ik had laats iets voor de buurvrouw gekregen, maar die was vast op vakantioe of zoiets, want ik heb een week lang geprobeerd bij haar aan te bellen, maar ze was steeds niet thuis. Na een week was ze eindelijk eens thuis en haar comentaar was: “goh dat pakketje miste ik al”, ze wist blijkbaar niet eens dat ik het had. Ook wel eens een buurman aan de deurgehad of ik een pakketje voor hem had, toevallig net die dag daar voor gekregen 😛

Nu dan toch even lekker dat van me afgeschreven, einde van het zeik uurtje 😉

Meestal gaan bij mij de bestellingen bij bol.com erg goed. Ik heb ook wel eens contact gehad met de klantenservice en dat ging erg goed

Sjeminee, wat kan jij zeuren:
Natuurlijk kan je niet onderhandelen met een groothandel als Bol.com, verwacht je nu zelf dat ze een prijs omlaag gaan doen omdat jij in een over andere toko het voor een goedkopere prijs zag? Natuurlijk niet, zou trouwens ook betekenen dat je als Bol.com zijnde, de prijs permanent moet veranderen, anders vinden andere klanten het wellicht oneerlijk.

Als jij ervoor kiest om het product geleverd door Bol.com niet te accepteren, moet je ook de consequenties daarvan accepteren.

Bol is heel erg verkeerd bezig. Je hebt een bevestiging van de annulering gehad en dan kan Bol daar niet meer op terugkomen.
Ze hebben gewoon je annulering niet verwerkt en proberen hun fout te verbloemen met “de bestelling was al te ver gevorderd”. Onzin.
Als het een fatsoenlijk bedrijf was geweest dan hadden ze gewoon verantwoordelijkheid genomen voor hun fout en gezegd: “We hebben abusievelijk de annulering niet verwerkt, maar gaan dat alsnog doen, excuus voor het ongemak.”
Bij mij staat Bol op de zwarte lijst en dat bevalt prima: er zijn diverse alternatieve aanbieders van boeken/CD’s/DVD’s en die zijn vaak nog goedekoper ook. Het is zelfs goedkoper om DVD’s via Amazon uit Engeland te laten komen dan ze via Bol te bestellen…

Ik bestel een product die leverbaar was tss 2-3 dagen. 5 dagen later wordt deze bestelling met 14 dagen uitgesteld omdat het artikel niet in meer in voorraad is (wel tijdens bestelling). Ik annuleer en bel de support. “Alles wordt geanuleerd meneer.” werd mij verteld. Ik bestel bij de concurrent omdat ik dit artikel dringend nodig heb voor mijn werk. Vijf uur later krijg ik een mail van Bol dat mijn bestelling is verzonden… Heel erg leuk van bol. Daar bestel ik dus nooit meer en mijn mondelinge reclame zal volle toeren draaien.

Leave a Reply