Peugeot 205 XR 1.4 1985 – Het rode monster

Nu zul je wel denken. Waarom heeft Rinkel een categorie Peugeot 205. Dit is omdat Rinkel een 205 in zijn bezit heeft en misbruikt als een vervoersmiddel. Het is zelfs een heuse Peugeot 205 XR 1.4. De auto is op februari 1985 ergens in Nederland een garage uit komen rollen. Bouwjaar zou zomaar 1984 of 1985 kunnen zijn. Toen ik nog met de duplo blokken speelde en radio’s open schroefde werd ergens in Frankrijk die hoogstaande stukje techniek gebouwd. Zondag 22 april 2007 is de auto door de magische grens van 250.000 KM gegaan. De mijlpaal waarop ik vier jaar geleden de auto wilde afschrijven. Waarom vraag ik me nu af ?

250.0000 KM

In februari 2003 heb ik mijn rijbewijs bij de gemeente Sneek mogen afhalen. Dat je een rijbewijs hebt wil nog helemaal niets zeggen. Het zegt dat je de basis beginsel en de regels kent van het autorijden. maar met de 30/40 lesjes leer je te weinig om goed te kunnen autorijden. Er gaat ook wel een ongeschreven vuistregel rond dat je minstens 100.000 km moet hebben gereden om te mogen zeggen dat je kunt autorijden. Maar daar heb ik soms mijn twijfels ook wel bij. Ik had dus dat roze briefje in mijn achterzak. Maar er was geen auto om de rijvaardigheden te onderhouden. . De enige auto die voor de deur stond was de Audi A4 diesel van mijn vader. Maar die mocht natuurlijk nooit en te nimmer gebruikt worden door zijn zonen. De auto is nu eenmaal nodig om op zijn werk te komen en zonder auto is er geen broodwinning. Begrijpelijk. Mijn broertje RG heeft zijn rijbewijs in dezelfde periode gehaald als mij.

peugeot 205 XR 1.4

Zo gebeurde het dat mijn ouders in mei 2003 een verrassing hadden. Een collega van mijn vader had een vriend die nog een Peugeot 205 had staan. Voor de mee neem prijs van 500 euro. Best nog veel voor zo’n auto. Maar er zat wel 11 maanden APK op. Kilometerstand: 193.000. De auto deed in het begin best raar. Als je 110 reed op de snelweg had je het idee dat alles kapot trilde. De auto heeft retro vloerbedekking op de deuren zitten. Starten doe je met behulp van een Choke. Ik had nog nooit eerder benzine gereden. Dikke lol dus. vier dagen later stonden we alweer bij de garage. De uitlaat was gescheurd en de voorbanden hadden nog 1,7 mm profiel. Een lekke uitlaat is wel dikke lol. Voor het stoplicht klonk de auto als een dikke V8!

motor peugeot 205 xr 1985 1.4

De motor in deze auto werkt nog volgens het oude carburateur principe. Alle reparaties aan de auto zijn zelf te doen. Het is eigenlijk vrij simpel. In leiding A doe je benzine, in leiding B zuurstof en dat komt als uitlaat gas weer uit via buis C. De motor werkt in tegenstelling tot de moderne auto’s nog met een metalen distributie ketting. Wat erg jammer van dit motor blok is dat het 70 graden naar achteren is gedraaid. Je kunt overal erg makkelijk bijkomen behalve bij de kleppendeksel en het spruitstuk. De auto heeft last van wat roest. Peugeot ging pas vanaf 1987 op een moderne manier hun auto’s verzinken tegen roest. je kunt zien dat er flink wat ruimte onder de motorkap zit. Dit klopt, het motorblok is vergelijken met andere motorblokken een ukkie.

De auto ging overal naartoe. Mijn vader had er nooit echt zoveel vertrouwen gehad in de auto. Als ik de auto meenam naar vrienden in Enschede deed hij zijn best om dat uit mijn hoofd te praten. “Hij is al 18 jaar oud” So what. Oude auto’s moeten juist kilometers maken. Na de zomervakantie ging mijn broertje een half jaar stage lopen in schotland. Ik heb de auto een half jaar voor mezelf. Mine Mine Mine.

Dat half jaar ging ik zelf stage lopen bij de ICT afdeling van de basisscholen in de gemeente Skarsterlan. Ik kon deze scholen mooi bereiken met de 205. Van de gemeente skarsterlan kreeg ik een kilometer vergoeding. Dus de auto reed ook nog eens voordelig (sterker nog. De auto draaide winst) Tijdens deze stage kwam het eerste echte probleem met de auto. Ik nam de drempel in terherne net iets te hard. De auto is toen door de ophanging heen gezakt. Daar ben ik pas 10 km verder pas achter gekomen in Akkrum. Heel voorzichtig terug gereden naar Sneek waar de diagnose gesteld kon worden. Door roest was een stuk van de achter ophanging afgebroken. Bij de lokale Peugeot boer een nieuw onderdeel besteld voor 18 euro :d . De auto reed weer :p . Tijdens de winter kwam er een nieuw probleem naar boven. De choke kabel was gebroken. Om de auto te starten moest ik eerst de motorkap openen om de choke op de carburateur te activeren. Om vijf minuten later op de vluchtstrook weer uit te zetten. Wat een omslachtige methode. Met veel moeite hebben mijn pa en ik de kabel weer kunnen bevestigen.

In het begin van 2004 kwam mijn ene broertje terug van stage en haalde mijn tweede broertje zijn rijbewijs. Nu begon de echte marteling voor de 205. Het werd echt de publieke hoer van de familie. Er maakten nu drie mensen gebruik van de auto. Er was altijd wel drama om wie de benzine moest betalen. Wie de auto dat weekend mocht gebruiken.

De APK van 2004 was een feest. De remleidingen moesten vervangen worden. De stuurkogel was versleten. remlicht was stuk. enz enz enz. De kosten vielen gelukkig mee omdat deze toch door vier man werd gedeeld. De auto kon in de zomer van 2004 gebruikt worden om mij van Sneek naar Leeuwarden te verhuizen.

vloerbedekking ophalen met een peugeot

De APK van 2005 was helemaal humeur. Ik kwam de garage binnenlopen om de auto van de keuring op te halen. Ik zag aan het gezicht van de monteur dat die helemaal niet blij was. De hele auto was binnenste buiten gedraaid maar er was niets gevonden om de auto op te kunnen afkeuren. APK 2005 was gedaan voor maar 29 eurootjes.

Dat de auto door de APK was gekomen zonder problemen was voor mij het groene licht om de auto te gebruiken voor een vakantie. Ik had al een hele tijd in mijn gedachte om met de auto op vakantie te gaan naar Tsjechië. De auto knalde zonder problemen over de duitse autobahn naar Tsjechie. 3500 km is er gereden zonder een greintje pijn. Niets geen problemen. Zelf als het kwik de 40 graden aantikte draaide de auto zonder problemen 140 KM/h richting Praag.

peugeot tsjechie

De APK van 2006 was een drama. De achter remmen waren versleten, de gordel moest vervangen worden, een as van het achterwiel was versleten, lamp stuk enz enz. Mijn ouders zagen er geen hell meer in. Ik kon de auto gratis overnemen als ik de rekening van de garage zou betalen. Flink wat vakantiegeld lichter reed ik nu wel mijn eigen auto. En kon ik gaan nadenken over waar ik dit jaar heen zou gaan met vakantie. JH vertelde over het muziekfestival Sziget in Budapest. Paar weken later stond ik stil langs de weg met twee waarschuwingslampjes op het dashboard. Onderzoek bleek uit dat ik al jaren met de weinig koelvloeistof reed. Een voordeel van een klein motor blokje is dat ze lang niet zo heet worden als moderne auto’s. Dus heb ik er nooit problemen door ondervonden.

peugeot met pech

Alles past in een peugeot 205. Verhuizen is geen probleem. Kratjes wegbrengen ook niet :p

peugeot kratjes bier

peugeot muilezel

paar weken voor dat wij op vakantie gaan heb ik de olie en koelvloeistof bij RV in Lelystad laten verversen. Daar kwamen we tot ontdekking dat de carburateur lek was. De carburateur bestaat uit drie verschillende onderdelen die met pakkingen luchtdicht zijn gemaakt. Twee pakkingen waren bijna helemaal verdwenen. Ik kon met veel moeite terug komen in Leeuwarden. Op internet bleek al dat het erg moeilijk zou worden om nieuwe pakkingen te bestellen. De Peugeot dealer Haaima kon mij helpen aan de pakkingen. Alleen wel voor een klein fortuintje. Na een paar dagen kwam er een pakketje binnen. Ik begreep meteen waarom het zo veel moest kosten. Het was niet alleen pakkingen. Er zat genoeg rubbertjes, kleppen en filters in om de halve carburateur te reviseren. De auto reed als nooit tevoren zo goed. Normaal heeft de motor moeite met starten. Maar met de gereviseerde carburateur springt de motor zo aan. (choke open, drie keer pompen met het gas en contact omdraaien).

peugeot 2006 vakantie

Zomer 2006 was de beproeving waar menig oude auto het benauwd van zou krijgen. Maar deze auto niet. Voorzien van een derde remlicht (Vind ik toch wel een verplichting als je in Duitsland rijdt. Rij je op de autobahn ene moment 150 KM/h. Andere moment maakt iedereen een noodstop om 30 KM/h te rijden.) Via een grote omweg reed de auto van Leeuwarden naar Budapest, Zagreb, Plitvice, Sibinik om via Oostenrijk weer terug te rijden naar Leeuwarden. in 2,5 week 4400 km erbij getikt op de kilometer teller.

peugeot 205 vandaag de dag

Dit is de auto vandaag de dag. Volgende week moet hij weer voor de APK keuring. Altijd weer een spannend moment. Ik heb voor mij een overzicht liggen met alle dingen die ik aan de auto moet repareren voor de keuring. Het meeste is het standaard lampjes spul wat het niet meer doet. Maar wat mij wel zorgen baart is het spruitstuk. Er zit een scheurtje in. Nu kan mijn vader dat lassen. Het spruitstuk zit alleen op een onmogelijke plek. Onder de motor achter de stuur stangen. Gelukkig is de weervoorspelling voor de komende dagen erg ok. Even vieze handjes krijgen is nooit verkeerd.

Ik krijg regelmatig te horen waarom ik deze auto niet naar de sloop breng en een ander haal. Ik heb hier over nagedacht.  Ik kan elk jaar voor 500/600 euro een andere auto kopen waarvan ik niet weet wat er allemaal mis mee is of ik kan elk jaar 500/600 euro stoppen in een auto waarvan ik weet wat er allemaal mis mee is er wat er allemaal niet mis mee is. De afgelopen vier jaar is er zoveel dingen aan de auto vervangen dat ik geen zin heb om bij een andere auto hier weer overnieuw mee te beginnen.

8 comments

  1. Henk says:

    Leuk verhaal! En je hebt helemaal gelijk dat je gewoon doorgaat met je gebakje! Ze zeggen tegen mij ook al dat ik ermee moet kappen. Geld stoppen in Frans Gebakje is echt zonde… bladibla.

    Zolang mijn 205 niet in de prak gereden wordt zal ik er waarschijnlijk geld in blijven stoppen om het aan de praat te houden.
    Het is gewoon te leuk om in een dergelijke rammalbak al je kampeerspullen te hijsen en door Frankrijk te trekken. Om dan bij thuiskomst (4500 km verder) er achter te komen dat ie geen krimp gegeven heeft (nee, dat doet ie wel als je even snel naar de winkel wilt 😉 )

    Succes met jouw 205 bakkie!

  2. Esther says:

    Hey leuk om te lezen, ik heb afgelopen week ook een peugot 205 gekocht uit 1988.
    Leuk ding hoor, als het een maal rijd, na 10 keer starten en weer langzaam wegrijden
    dan doet ie het prima 🙂
    Veel rijplezier groetjes Esther

  3. Peter says:

    Jezus !!! wat een verhaal man! echt geweldig, lijkt wel een jongensboek.Nu heb ik hetzelfde een beetje behalve de buitenlandse reizen, maar wat ik ook heb met m’n peugootje 205 1.4 XR van 1989,als het ff kan laat ik um repareren, meeste doet een maat van me, maar kan er bijna niet zonder, hij brengt mij waar ik heen wil of wat dan ook. en tuurlijk, dan heb je dit dan dat weer, zijn allemaal kleinigheden,maar net wat Henk zegt, als ie in de prak wordt gereden dan is het einde verhaal,maar gebeurt het niet, dan rij ik er toch in st. juttemus toe. mijn vriendin rijd in een fiat brava, veel luxer en bla bla bla… maar vind het nog steeds werelds om in de peugeot te mogen en kunnen rijden!! heb zelf ook wel es dat ik in de fiat rij, maar vind gewoon dat ouderwetse rijden schitterend, je weet het nooit met zo’n karretje het blijft simpelweg een uitdaging!

  4. robert says:

    He Gast,

    Peugoet 205 4-ever. Rijdt zelf ook een 205-je uit 1987 (XE 1.1). Vorig jaar een aantal weken mee op vakantie geweest naar Noorwegen en aansluitend Frankrijk. Wat de Volkswagen in de jaren 60-70 was is de 205 nu. En inderdaad max laadruimte!

  5. Belfort says:

    Prachtig verhaal. Kocht 8 jaar geleden een 10 jaar oude Peugeot 106. En daar rijd ik nu dus nog steeds dagelijks mee. Mevrouw is nu dus 18 jaar oud en geeft niet de indruk er binnenkort mee op te willen houden. De 106 werd voor 67 % verzinkt en dat is te merken: totaal geen roest. Motortje (1.1 injectie) is ook echt niet kapot te krijgen. Het dak is wel dof geworden maar mag het na 18 jaar.

    Leeuwengroetjes.

  6. Robert says:

    Als ie 18 jaar is mag ie nog nog wel even toch? Ik ben met hetzelfde 205 jee uit 1987 (xe 1.1)afgelopen zomer even open neer naar Roemenië geweest. Heerlijk om die audies en BMW’s die met Panne op de vluchtstrook staan met een dikke 130 te passeren. 0.0 problemen gehad onderweg.

  7. Paulien says:

    Super, geweldige blog! Hoe lang blog je al? je schrijft leuk.
    Het geheel van je website ziet er ook goed uit en ook je tekst in interessant!

Leave a Reply to Esther Cancel reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *