Dag 1 Sibenik naar Oostenrijk (450 KM)

Van Sibenik naar de Oostenrijkse grens
Van Sibenik naar de Oostenrijkse grens

Het is vroeg in de ochtend. Het ligt zo lekker in de slaapzak. Is dat nu het geluid van veel rijdende containers? Of hangt er toch onweer in de lucht? Aan de donkere wolken te zien is er zwaar weer op komst. Maar het is nog zo vroeg  in de morgen. Wij moeten nu snel een beslissing nemen. Wij gaan vandaag weer richting Nederland. En twee natte tenten in de auto is geen goed idee. Dus meteen gingen wij in de benen om alles zo snel mogelijk af te breken en in te pakken. Net op tijd hadden we alles in de auto toen de regen in alle hevigheid los barstte. Het warme klimaat verdween als sneeuw voor de zon.

Ontbijten bij een INA tankstation
Ontbijten bij een INA tankstation

Vanaf Sibenik rijden we een nieuwe snelweg op die langs de kust is gebouwd. Deze brengt ons in 1 keer naar het noorden. Over de zee zagen we de bliksemschichten inslaan. Bij het eerste het beste tankstation hebben we de auto geparkeerd. Tijd voor verse brandstof voor de auto en een vers ontbijtje voor ons. Ze waren ons alleen vergeten te vertellen dat het restaurant van het tankstation niet bij het tankstation hoort. Wij kunnen daar niet met een bankpas of creditkaart kunnen betalen. En dat je bij het tankstation ook niet geld kunt opnemen. Dus daar staan we midden in de nowwhere zonder contant geld met een schuld bij het restaurant. Gelukkig kwam het tankstation met een oplossing. De eerst volgende klant die cash betaald geeft het geld aan ons en wij betalen zijn rekening met onze creditkaart. De eerste paar uur vertraging op de terugreis hebben wij al te pakken.

File in Kroatie
File in Kroatie

Joepie, nog meer vertraging. Bij de eerste tunnels op onze route stond het verkeer zo stil als stront die een berg op kruipt. Er was iets in de tunnel gebeurt en daardoor stond alle verkeer stil. Zo gebeurt het dat een afstand waar je normaal een paar uur overdoet opeens een hele dag werk is. Na vele uren vertraging kwamen we weer in Zagreb aan. Waarom Zagreb zul je denken ? Is het niet veel korter om rechtstreeks naar Nederland te rijden. Nou, die redenering gaat niet altijd op. Dit omdat iedereen de kortste route gaat nemen. Zo werkt de gemiddelde mens nu eenmaal . En dan kan het zomaar gebeuren dat je zaterdag in een file van 20/30 KM staat. Nee, wij rijden enkele honderden kilometers om om juist te voorkomen dat we in een file van 5/6 uren komen te staan.

Kroatische rustplaats naast de snelweg
Kroatische rustplaats naast de snelweg

In Zagreb kwamen we een Turkse moeder en haar zoon tegen. Die waren even op familie bezoek geweest in Turkije en nu rijden zij in één keer terug van Turkije naar Nederland. Ze hadden ook een luxe auto tot hun beschikking en rijden om ste beurten. Maar toch respect. Even 2700 KM in één keer te rijden.

Na Zagreb zijn wij naar het noorden gereden om daar de grens over te stelen naar Slovenië. Wij zijn via Maridor naar de Oostenrijkse grens gereden. Toen wij in Oostenrijk waren laat in de avond hebben we de eerste afslag gepakt. De eerste zimmer gepakt. Daar een kamer geboekt voor drie personen en een heerlijk bordje chinees gegeten. Het was wel even schrikken omdat we weer terug waren in het dure Europa.

Dag 2 Grens Oostenrijk naar Leeuwarden Nederland (1250 KM)

Van de Oostenrijkse grens naar Nederland
Van de Oostenrijkse grens naar Nederland
Onze zimmer boven een Chinees restaurant
Onze zimmer boven een Chinees restaurant

Ja, waar zijn we eigenlijks. Ik moet echt aan de hand van de bankafschriften uitzoeken dat we in …. zitten. Deze ochtend zijn we weer vroeg op pad gegaan. Er staat nog een lange reis voor de boeg. Bij een supermarkt hebben we even flink wat verse voedsel ingeslagen en zijn we de snelweg weer opgedraaid. Ik wist dat deze route door Oostenrijk alles gaat eisen van de schammige 60 PK die mijn roestbakje heeft. JH was een beetje droevig. Ze had dolgraag die leuke kapstoel willen ‘lenen’ van ons pensioen. Helaas was er geen plek meer in de auto.

JH en de eend
JH en de eend

De paar files die wij tegenkwamen waren van zulke korte duur dat je ze nauwelijks file kon noemen. Het waren meer opstoppingen omdat er weer in een tunnel een ongeluk was gebeurt. En dit gebeurt regelmatig. En zo stonden we voor een tunnel midden in Oostenrijk te wachten. Gelukkig hadden we deze langere route te pakken. Als we via de kortste route waren gereden stonden we nu in een file van 30 KM. Handig om een passagier te hebben die Duits kan verstaan. Elk uur even luisteren naar het Oostenrijkse nieuws gaf ons de informatie om de meest efficiënte route te plannen.

File voor een Oostenrijkse tunnel
File voor een Oostenrijkse tunnel

Altijd een mooi moment om de auto te controleren op eventuele mankementen. v-snaar ziet er nog goed uit. Geen lekkage. Er zit nog voldoende olie in. Alles zit nog vast. geen vreemde luchtjes. Mooi. Moterkap weer dicht. Alle deuren van de auto open. CD-tje van The Doors erin. En al snel dreef de stem van Jim Morrison over de file heen. Mensen om ons heen konden de muziek goed waarderen.

Even de auto controleren
Even de auto controleren

Bij het volgende tankstation een bak koffie gedaan. (gloeiende. Na weken goedkoop koffie drinken hakt die 3 euro er nu wel in voor een bakje. Gelukkig was de studiefinanciering net binnen) RL stond echt een kwartier stil bij een koelkast te watertanden. Er hing een volledig varkenspoot. Of ik nog plek heb in de koelbox :p Dacht het niet. Ik maakte na onze stop de stomme fout om niet de navigatiesysteem aan te zetten. Dus ik pakte de verkeerde afslag en reed weer terug naar Slovenie. Stomme ik. Na 30 km kon er weer gekeerd worden.

Het is prachting langs de Oostenrijkse snelweg
Het is prachting langs de Oostenrijkse snelweg
Oostenrijkse bergen
Oostenrijkse bergen

Na een paar uurtjes Oostenrijk reden we eindelijk Duitsland binnen. De A3 snelweg is en blijft een prachtige Duitse uitvinding. Het enige wat je hoeft te doen is je gaspendaal door de bodem van de auto te drukken en goede muziek draaien (Helaas twijfelen mijn reisgenoten aan mijn muziek keuze :p. Maar in mijn auto geldt de regel dat de automobilist bepaald de muziek. Zolang RL en JH hun rijbewijs niet hebben heb ik dus het alleenrecht :p)

Duitse snoep automaat
Duitse snoep automaat

Dat je in Duitsland bent herken ik meteen aan de sigaretten automaten. Alleen zitten er geen sigaretten in maar andere speeltjes. Erg leuk voor de vrachtwagenchauffeurs. Duitsland is een groot land. De afstanden hier moet je niet onderschatten. Daarom is het ook zo fijn dat de snelwegen hier in optimale conditie zijn en dat je zelf mag beslissen hoe hard je mag rijden op de snelweg. Dat schiet heel goed op. We hebben vanwege financiele overwegen besloten om de reis in één keer te volbrengen terug naar Leeuwarden. Na een heerlijke foute (dure) maaltijd in Frankfurt en een omleiding om Düsseldorf waren we om 4:00 terug in Leeuwaren. Einde van de vakantie 🙁 . De auto 4400 KM erbij en de wereld 290 liter benzine armer.

De vakantie naar Hongarije en Kroatie artikelen:
Op vakantie naar Hongarije en Kroatie
Sziget Festival dag 1 zaterdag
Sziget Festival dag 2 zondag
Sziget Festival dag 3 maandag
Sziget Festival dag 4 dinsdag
De Wereld stad Boedapest, hoofdstad van Hongarije
Van Boedapest naar Zagreb
Zagreb, deze Kroatische hoofdstad is toch een verrassing
Van Zagreb naar Plitvice. Onze volgende tussenstop
Bezoek aan het plitvice meren gebied Kroatie
zonder polarisatie filter en met polarisatiefilter
Nu willen we toch wel een paar dagen zon in Sibenik
De vakantie auto’s. Wat rijdt er allemaal in Kroatie
Aan alles komt een eind. Ook aan de vakantie

3 thoughts on “Aan alles komt een eind. Ook aan de vakantie

  1. Roms says:

    Ziet er wel leuk uit.

  2. Het weer in belgie is minder als verwacht onvoorspelbaar.

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *