De Donau wordt in de boeken van Jean Marie Auel omschreven als de moeder rivier. Toen ik vorig jaar over de A3 in Duitsland reed begreep ik meteen waarom de rivier deze bijnaam kreeg. Ik werd meteen al gegrepen door de grootheid van deze rivier. De rivier begint in Duitsland en eindigt 2860 KM verderop in de Zwarte Zee. Je zou in een rubberbootje zo van Duitsland naar Turkije kunnen dobberen.

De route van de Donau door Europa

Toen ik door Boedapest reed kreeg ik alleen maar meer bewondering voor deze rivier. Zo breed dat er eilanden ten grote van een woonwijk inpassen (Als je Sziget vertaald betekend het ook eiland). De rivier is letterlijk de grens tussen de steden Boeda en Pest. tegenwoordig bekend als Boedapest. Kleine container schepen kunnen zonder problemen de rivier bevaren. Het is ook een belangrijke vaarweg voor de economie.

De brede Donau in Budapest
De brede Donau in Boedapest

Boedapest is een stad met 1,7 miljoen inwoners. De stad slaap nooit. De belangrijkste lijnen van het openbaar vervoer gaan 24/7 door. Tijdens het Sziget festival hebben we hiervan ook dankbaar gebruik van gemaakt. Als je het goed doet kun je zwartrijden. Maar wij werden gepakt. Verder in het verhaal meer hierover. Het openbaar vervoer bestaat hier uit bussen, trams, metro’s en hev’s.

Onze minicamping zat achter een grote buitenwijk van Boedapest. Het centrum van Boedapest is het makkelijkst te bereiken met de hev. Het station is ongeveer een één km lopen vanaf onze camping. Overdag deden we dat stukje altijd met een minibusje. Ik heb nooit eerder gezien dat er een bus rijdt in een wijk van 2 km bij 1 km. De hele dag van 500 tot 2300 draait de bus hier zijn rondjes om de mensen te vervoeren van en naar het station. Deze bus is niet gratis. Maar ik heb nooit iemand een kaartje zien kopen of stempelen. Wij deden hier vrolijk aan mee :p

Openbaar vervoerkaart van Budapest
Openbaar vervoerkaart van Boedapest

Mijn eerste kennismaking met Boedapest kan je lezen hier lezen. Die eerste dag hebben we met veel moeite de auto kunnen parkeren. Maar we moesten wel. Wij hadden geld nodig in de lokale valuta.  De Hongaren hebben nog geen euro’s. Dus moeten wij het doen met het papier waarmee je hier alles betaald.  De huf. 270 van deze munten gaan in één euro. JH kwam met de wijze tip dat een informatiepunt altijd bij het station zit en die kun je in elke grote stad vinden.

De tweede dag dat we Boedapest introkken hebben we eerst de dagkaarten voor het Sziget festival geregeld. Daarna koffie gedaan bij een Ierse pub. Net als Chinezen zijn Ieren ook overal ter wereld te vinden. Verder hebben wij veel gelopen en ergens een supermarkt gevonden. Wij zijn niet te lang gebleven omdat we een beetje op tijd wilden zijn voor Radiohead.

De derde dag ben ik alleen met RL de stad ingegaan. JH lag gevelt in de slaapzak door spierpijn (moet je ook niet zoveel dansen op Sziget). Nadat we de het openbaar vervoer waren uitgestapt zijn we een willekeurig straat in geslagen en gaan lopen. (en niet vergeten wat foto’s te maken en een bakje koffie bij het Hilton Hotel te doen)

De brede rivier de Donau in Budapest
De brede rivier de Donau in Boedapest
Dude op een paard in Budapest
Dude op een paard in Boedapest
Het oude kasteel op de heuvel in Budapest
Het oude kasteel op de heuvel in Boedapest
Oud gebouw in Budapest
Trappen in Boedapest
Vanaf Pest kan je Buda zien liggen
Vanaf Pest kan je Boeda zien liggen

Jammer van het trieste weer

De woensdag na het einde van het Sziget festival hebben wij nog een echt dagje uit gedaan. Als ware toerist moesten wij natuurlijk een blik werpen in de oude overdekte markt. Heerlijk om te zien hoe groenten en fruit eruit horen te zien. Geen Nederlandse supermarkt aanblik. Het vocht liep in mijn mond bij het aanschouwen van al die hammen, salami’s en andere specialiteiten. De tweede verdieping van die markt was 1 grote toeristische happening. Overal souveniers. Ik heb nu nog steeds spijt van dat ik niet een schaakspel heb meegenomen. Voor 6 euro heb je een houten schaakspel in een houten doos. Herinner mij er aan dat de volgende keer ik weer in Boedapest ben een schaakspel meeneem. Wij hebben flink wat groentes gekocht. Dat wordt smullen vanavond.

Te voet zijn we verder de stad ingelopen. Prachtig om te zien dat er tussen al die oude architectuur toch op een moderne manier aanpassingen zijn gedaan.

Natuurlijk moet de metro even getest worden. In een wip zit je op het hoofd metro station Deák Ferenc square. Hier komen drie van Boedapest belangrijkste metrolijnen samen. Onze bestemming is het oude park van de stad. Om hier te komen moeten we met de oudste lijn van Boedapest. De enige kaartjes automaat die we tegenkwamen was stuk. JH kwam met het advies om gewoon de domme toerist uit te hangen. Dat hebben we geweten. Controle bij het metrostation onder het park. Hoe dom we ook keken. We waren ieder 10 euro lichter. Oja. Wij kregen geen bonnetje. Dan weet je het wel.

De bewoners van Boedapest zijn trots op hun park. Hier gaan ze naar toe voor hun rust. Op een bankje een zoet apparaat lopen wegwerken (Ik weet niet meer wat het was. Een perzik of een nectarine).

Park in Budapest
Park in Boedapest

Achter het park is het plein van de helden. Een mooie locatie om het bezoek aan Boedapest te eindigen.

het plein van de helden in Budapest
het plein van de helden in Boedapest

De vakantie naar Hongarije en Kroatie artikelen:
Op vakantie naar Hongarije en Kroatie
Sziget Festival dag 1 zaterdag
Sziget Festival dag 2 zondag
Sziget Festival dag 3 maandag
Sziget Festival dag 4 dinsdag
De Wereld stad Boedapest, hoofdstad van Hongarije
Van Boedapest naar Zagreb
Zagreb, deze Kroatische hoofdstad is toch een verrassing
Van Zagreb naar Plitvice. Onze volgende tussenstop
Bezoek aan het plitvice meren gebied Kroatie
zonder polarisatie filter en met polarisatiefilter
Nu willen we toch wel een paar dagen zon in Sibenik
De vakantie auto’s. Wat rijdt er allemaal in Kroatie
Aan alles komt een eind. Ook aan de vakantie