JH had een grote behoefte om eens natuur te zien tijdens deze vakantie. Wij hebben de afgelopen week alleen maar stad of asfalt gezien. De lonely planet vertelde haar dat Kroatië een groot natuur gebied heeft wat op de Unesco lijst staat. Het ligt tussen Zagreb en de Kroatische kust. Het ligt op de route. Maar even spieken waarom  die paar watervallen beschermd zijn.

Het begint gelijk goed. We missen een afslag. En dat is helemaal geen ramp zullen wij later opwerken. In plaats van de toeristische route nemen wij een tussendoor weggetje. Pas nu wordt je duidelijk wat de Joegoslavië oorlog heeft aangericht. Wij rijden over een slingerweg dwars door het Kroatische land. Door spookdorpen waar de kogelgaten nog in de huizen aanwezig is. Langs bossen waar om de 100 meter bordjes staan met de mededelingen dat er nog volop landmijnen aanwezig zijn. Enge shit.

Onderweg moet je altijd even stoppen voor een pauze. Lichaam en machine moet je even rust gunnen. Sta je stil op een verlaten weggetje omgeven door de hete lucht en het lawaai van de duizenden insecten.

Even de auto laten afkoelen
Even wat doen aan die witte rug
Ik zie geen bier, sigaret of een bierbuik. Eindelijk een foto die mag
Invasion of the bloody ants

Onderweg hebben we in een dorpje een heerlijke espresso gedaan. Het is echt een boerendorpje waar de bevolking ‘s middags samen komt om een bakje bier te doen voordat zij weer het land opgaan. De Peugeot 205 stond daar tussen de tractoren geparkeerd. Ik heb hier niet eens de moeite genomen om de deur van de auto op slot te doen. Er zijn gebieden in de wereld waar ik dit niet eens zo durven. Wat ik nog het allermafst vond was de serveerster geen fooi wilde accepteren.

Terwijl wij bij Plitvice in de buurt kwam begon de zelfgemaakte billboards overal op te duiken. Zimmer hier, zimmer daar. RL wilde naar een camping. JH en ik wilde wel naar een Zimmer. 2 vs 1. Zo pakte we de eerste afslag waar een bordje zimmer bijstond. Na al die nachten in een kleine tent op een luchtbed is een echt bed in een huis ook eens heerlijk. En geen geouwehoer met het opzetten van de tenten.

Dakkoffer eraf. We blijven toch 2 dagen.
De moeder van de huisbaas
De moestuin van de Zimmer
Onze zimmer waar wij voor twee nachten sliepen

De gastvrouw vroeg of ik kopje koffie wilde drinken. Voor het eerst in mijn leven kreeg ik de smaak van Turkse koffie in mijn mond. Damn, wat een lekkere koffie. Het is wel zo zoet gezet dat mijn vulling spontaan Radio Zagreb kon ontvangen. Maar dat drukte de pret niet. Ik heb meteen een potje gekocht zodat ik deze koffie ook thuis kon zetten.

We boekten een kamer en sprongen de auto in om een bezoek te brengen aan waar we voor gekomen zijn: Het Plitvice natuurgebied.

‘s avond hebben we in het nabijgelegen dorp een poging gedaan om een restaurant te vinden die ook vegatarische gerechten serveert. Helaas voor JH blijft deze hoek van de wereld toch een vlees etend land. Dus hebben we maar plaats genomen in een simpel weg restaurantje. En dat het simpel was kon je ook merken. Het meeste eten kwam rechtstreeks uit de frituurpan. Gelukkig was het wel goedkoop.

De volgende dag hebben we lekker ontbijten buiten onder de bomen. Voor een kleine meerprijs stond om negen uur een verzorgt ontbijt voor ons klaar. En dan ook echt goed compleet. Ik vraag me soms af of het in Nederland mogelijk is om zo ontbijt te maken voor dat bedrag :p

Ontbijt onder de bomen

Na het ontbijt hebben we gezocht naar een plek waar we kunnen zwemmen. We zagen gisteren vanuit de auto een zwemplek aan een riviertje welke vanuit het Plitvice komt stromen. Gewapend met boeken, een heerlijke bloedworst en drinken zijn we daarna toe gegaan.

Mooi zwemplekje vlakbij Plitvice

Dit noem ik vakantie. In de zon aan een riviertje liggen. Het een watervalletje. rotswanden waar je tegenop kunt klimmen. Ondiepe en diepe plekken. Beetje in de zon liggen. Boek lezen. Luieren. Beetje zwemmen. Goede bloedworst eten. Heerlijk.

Een heerlijke manier om aftekoelen op een hete dag
JH doet bommetje
RH doet vierdubbele schroef met salto.

Na het zwemmen hebben wij nog een lange wandeling door het Plitvice natuurgebied gedaan om daarna een restaurant op te zoeken. Dit keer aten wij bij een weg-pizzaria. Pizza is altijd lekker. Hoeveel room ze ook erover heen gieten. Mijn pizza dreef bijna letterlijk in de room.

Aanvulling

Hallo Rinkel,
Wij gaan deze vakantie naar Kroatië en willen vanuit Zagreb naar de Plitvice meren. Nu las ik dat jullie een afslag hadden gemist en door allerlei dorpjes zijn getrokken. Je verhaal sprak mij erg aan. Kun jij mij aangeven welke route jullie genomen hebben?
Alvast bedankt voor je reactie!
Marc

Hallo marc,

Het is al een paar jaar geleden. Maar met behulp van Google streetview heb ik het idee dat ik erg warm zit. De weg heet de D42. Wij hebben een zimmer genomen voor het echt toeristisch werd. Daadoor was de prijs nog erg laag. Maar er kan veel veranderen in die 7 jaar tijd.

Als ik het nog correct weet dan was ons logeer adres

House Poljanak

Sziget Festival dag 4 dinsdag
De Wereld stad Boedapest, hoofdstad van Hongarije
Van Boedapest naar Zagreb
Zagreb, deze Kroatische hoofdstad is toch een verrassing
Van Zagreb naar Plitvice. Onze volgende tussenstop
Bezoek aan het plitvice meren gebied Kroatie
zonder polarisatie filter en met polarisatiefilter
Nu willen we toch wel een paar dagen zon in Sibenik
De vakantie auto’s. Wat rijdt er allemaal in Kroatie
Aan alles komt een eind. Ook aan de vakantie