Home » Nu willen we toch een paar dagen zon in Sibenik

Nu willen we toch een paar dagen zon in Sibenik

We hebben nu grote steden gezien, natuurgebieden in kaart gebracht en wij zijn helemaal los gegaan op een muziekfestival. Maar vakantie houdt ook in dat je even lekker mag luieren en in de zon mag liggen. De laatste dagen van de vakantie willen wij gebruiken om onze witte lichaampjes toch wat bruiner te krijgen. Anders krijgen we zeker weten kritiek van het thuisfront dat we er nog zo wit eruitzien.

De auto even laten afkoelen tijdens de tocht naar Sibenik

De reis van Plitvice naar Sibenik is een spontane actie. Wij zijn in de auto gestapt. Ik ben weer in mijn rol van chauffeur gestapt terwijl JH en RL met de Lonely Planet en de ANWB camping bijbel op zoek zijn gegaan naar een geschikte locatie aan de kust. Onze eisen: Niet zwaar toeristisch (dus geen zuipende gekke Engelsen). Daardoor viel in principe al de hele noordkust van Kroatie al snel af. Er moet flink wat cultuur in de beurt zitten. En zo kwamen al snel uit op de kust tussen Zadar en Split. De ANWB Camping Bijbels als de Lonely Planet kwamen beide met een geschikte camping die precies tussen Zader en Split ligt. Dus werd de punt van de auto richting het zuiden gericht en kon de tocht beginnen. Via de stad Knin zijn we door het binnenland van Kroatie richting Sibenik gegaan. Slechtere dagen om te reizen zijn er bijna net. De zon scheen als nooit tevoren. Deze route geeft een heel groot verschil in landschap. Het ene moment rijden we kilometers langs een honderden meter hoog klif. De ander moment is het net of we door een woestijn rijden. Maar dan komt toch het moment dat we Sibenik binnen rijden. Deze zeer oude stad ligt aan een natuurlijke baai en is aan alle kanten ingesloten door heuvels. De stad zelf is tegen een heuvel opgebouwd.

Sibenik
De stad ligt tussen de heuvels

Omdat dit gedeelte van Kroatie nog niet in kaart is gebracht door Tele-Atlas en Navteq is een navigatiesysteem hier zo goed als waardeloos. We hebben zeker een dik uur gezocht naar onze camping. Maar toen we hem hadden gevonden was onze beloning een heldere koele zee.

JH is erg blij met haar Finding Nemo luchtbed
Tijdens het blazen moet je af en toe een SMS sturen

Onze camping was en echte camping; grote toilet gebouwen met warm water, Een supermarkt met alle broodnodige producten die je nodig hebt, het strand op 1 minuut lopen en Nederlanders. Hier begon weer meer kampeer ellende voor JH. Haar luchtbed ging lek. En laat een luchtbed nu toevallig niet worden verkocht door de camping supermarkt of door de mega supermarkten op 5 minuten rij afstand. Nergens konden wij een luchtbed kopen. Dus sliep JH die nacht op een “Finding Nemo” kinder lucht bedje. Wij leven met je mee.

De oude winkelstraat in Sibenik
Sibenik straalt een soort rust uit

Elke dag werden wij om 900 ‘s ochtends onze tent al uitgebrand. Elke dag lagen wij na een heerlijk ontbijt om 1000 al op het strand. En daar bleven we liggen tot een uurtje of 1600 om daarna naar Sibenik te gaan. Wat deden wij de hele dag op het strand? Zonnen, boeken lezen en zwemmen. En natuurlijk brood met Pindakaas eten 😉 De afgelopen twee weken zijn we elke supermarkt afgegaan op zoek naar Pindakaas. Op de camping kwamen wij een stelletje uit Grou tegen die toevallig een potje echte Calvé Pindakaas hadden. Tot heden zijn wij hun nog steeds dankbaar.

Een klein straatje in Sibenik dat omhoog loopt

Elke dag in de namiddag gingen wij Sibenik onveilig maken. Door de vele smalle straatjes kun je het stadje goed verkennen. Doordat het tegen een heuvel is opgebouwd is het ideaal om te werken aan je conditie. Overal ruik je eten en drinken. En zo liepen we opeens in een Kroatische Hema. En wat vonden wij daar? Een Luchtbed. Onze kroatisch is zo slecht dat we pas bij de tent erachter kwamen dat het een tweepersoons luchtbed was. Slaap lekker JH

De stad geniet van de zon
Panorama van Sibenik met een laag hangende zon

Ik ben in Sibenik een beetje verkouden geworden. Een beetje erg. Ik hoeste de longen echt letterlijk ijn lichaam uit. En dan vind ik het jammer dat ik geen hoest tabletten had meegenomen. Medicijnen kun je in Kroatie niet in de vrije verkoop krijgen. Na een duur telefoontje met het thuisfront vertelde mijn moeder dat ik warme melk met honing moet drinken. En dat hielp ook een beetje. Maar de volgende keer als ik weer op vakantie ga neem ik een doosje Strepsels mee.

RL geniet van de stad

Bij één van onze wandeltochten kwamen wij bij het oude stads kasteel uit. Het ligt midden in de stad op een heuvel. Van alle kanten kun je over de havenstad Sibenik uitkijken. Zelf de zee is goed te bekijken. Nu wordt meteen duidelijk waarom deze stad in het verleden zo belangrijk tactische locatie is geweest. De zon ging al langzaam onder. Het kasteel moet je via een oud kerkhof bereiken. Op de kasteel is en ideaal punt om de buurt eens goed te bekijken. Op dit kasteel is er een zeer zeldzame foto genomen. De tweede foto op deze vakantie van mij. En dit mag vrij uniek worden genoemd. Overal zijn veel foto’s van genomen behalve van mij. Doe ik toch goed 😉

JH Poseert
RL en Rinkel die genieten van de laatste zon

Op vrijdag begon onze terugreis naar het vlakke Nederland.

De vakantie naar Hongarije en Kroatie artikelen:
Op vakantie naar Hongarije en Kroatie
Sziget Festival dag 1 zaterdag
Sziget Festival dag 2 zondag
Sziget Festival dag 3 maandag
Sziget Festival dag 4 dinsdag
De Wereld stad Boedapest, hoofdstad van Hongarije
Van Boedapest naar Zagreb
Zagreb, deze Kroatische hoofdstad is toch een verrassing
Van Zagreb naar Plitvice. Onze volgende tussenstop
Bezoek aan het plitvice meren gebied Kroatie
zonder polarisatie filter en met polarisatiefilter
Nu willen we toch wel een paar dagen zon in Sibenik
De vakantie auto’s. Wat rijdt er allemaal in Kroatie
Aan alles komt een eind. Ook aan de vakantie