Home » Op vakantie naar Hongarije en Kroatië

Op vakantie naar Hongarije en Kroatië

Donderdagavond, begin augustus, reed een 21 jaar oude peugeot 205 XR 1.4 de Nederlandse/Duitse grens over. De eerste doelstelling was behaald. De grens halen met dit oude autotje. De vader van RL was er van overtuigd dat deze auto de grens hoe dan ook niet zou halen. Ik had natuurlijk diezelfde angst. Maar als je negatief denkt dan word je zeker afgestraft. Altijd positief blijven.

In Duitsland was het donker. Ik wilde ook ‘s nachts rijden omdat het A. Rustig is B. Rustig is en C. Het rustig is. Oja. Koude nachtlucht is ook fijner voor een auto om een zuinige rijstijl op na te houden. Het ontbreken van een airco heeft ook geholpen met dit besluit Na twee keer tanken en een paar uur denk spelletjes (HonD – DromedariS – SlanG – Gekko – OlifanT – TijgeR)  later werd de Tsjechische grens bereikt. Om 7:00 reed het oude roestbakje in de drukke ochtendspits van Praag.

De kleine rode auto bij een tankstation in Tsjechië.

De doel van deze reis is de hoofdstad van Hongarije; Boedapest. Daar is al een paar dagen een groot muziekfestival bezig (Sziget festival) . Wij moesten en zouden daar voor zaterdagavond aanwezig zijn. Radiohead geeft dan een optreden. Een dagticket voor het festival kost maar 24 euro. 24 euro om Radiohead live te zien. Daar wil ik wel wat sneller voor rijden.

Reisgenoot RL
Reisgenoot JH
Geloof je het zelf?

Enkele kilometers na Praag werd ik overvallen door vermoeidheid. Dat is het nadeel als je de enige chauffeur bent. RL en JH hebben beide nog niet dat begeerde roze papiertje (en binnenkort plastic pasje). We hebben daarom een tankstation, rustplaats, restaurant, asfalt comboding naast de snelweg gepakt als plek voor een langere pauze. Na het binnen werken voor een Tsjechische begrippen een erg duur ontbijt heb ik even een uurtje geslapen. Veel langer dan een uur heb ik niet geslapen. Dit dankzij blerende Duitse bejaarden die een dagje weg waren en de bakkende zon. De dag begon met koppijn. En dat werd niet beter door het brakke asfalt wat ons verder bracht. Hele snelwegen in Tsjechië zijn gemaakt van betonplaten. Uur na uur klinkt hetzelfde. TOK TOK TOK TOK.

Uw chauffeur

Slowakije is helemaal een drama wat asfalt betreft. Maar ach. Ik ben een oude kut auto gewend. Dus je moet heel erg maken wil ik oncomfortabel rijden. Slowakije was alleen goed voor een doorsteek. De enige stop heb ik gebruikt voor het draaien van een drol op de meest smerige wc die ik ooit had gezien. Genoeg gespreksstof voor latere feestjes.

De snelwegen in Hongarije zijn een waar genot. Ik denk dat de staat van snelwegen iets zegt over de economische gesteldheid in een land. Het asfalt ligt er strak bij en drukte is er weinig. Het schiet lekker op. In Hongarije is verdwalen niet mogelijk. Alle wegen leiden toch naar Boedapest.

In de ANWB camping gids zoeken naar een goede camping in Budapest
In de ANWB camping gids zoeken naar een goede camping in Boedapest.

Rijden door het centrum van Boedapest is dikke pret. Bij de stoplichten trekt iedereen als een Schumacher op, Parkeren is een regelrecht drama en als je iets doet wat niet helemaal correct is ramt echt iedereen op de toeter om je daarop te attenderen. Wat voor reactie die gele nummerplaten kunnen uitlokken in het buitenland. Wat moesten wij dan in het centrum van Boedapest ? Nou, JH wilde een informatiepunt opzoeken om te kijken wat de Hongaarse hoofdstad heeft te bieden aan campings. De stad heeft campings. Maar de stad heeft ook een wegen structuur van een mierennest. De camping die wij oorspronkelijk zochten hebben wij pas drie dagen later gevonden. Wat wij wel vonden was een mini camping die aan een grote buitenwijk grenste. Compleet met douches met koud water en Fransen die de hele dag chille muziek draaiden.

De mini camping in Budapest Hongarije
De mini camping in Boedapest Hongarije

19:35 draaide ik de motor uit. Precies 24 uur nadat wij Leeuwarden waren uitgereden. Snel hebben we de tent opgezet. En zijn we naar het restaurant gegaan wat naast de camping zit. Na een reis die voor het grootste gedeelte bestond uit het eten van Snickers was een goed avondmaal een goede afsluiting van de dag. Ik sliep die nacht als een baby

Hoe zijn wij van Leeuwarden naar Budapest zijn gereden

Sziget Festival dag 4 dinsdag
De Wereld stad Boedapest, hoofdstad van Hongarije
Van Boedapest naar Zagreb
Zagreb, deze Kroatische hoofdstad is toch een verrassing
Van Zagreb naar Plitvice. Onze volgende tussenstop
Bezoek aan het plitvice meren gebied Kroatie
zonder polarisatie filter en met polarisatiefilter
Nu willen we toch wel een paar dagen zon in Sibenik
De vakantie auto’s. Wat rijdt er allemaal in Kroatie
Aan alles komt een eind. Ook aan de vakantie

3 comments

1. Praag says:

Nouuu, zo’n roestbak is dat nou ook weer niet… heb je hem wel goed vergeleken met de Skoda’s in Tsjechie? Mijn auto in Nederland was nog in slechtere staat, aan de fotos te zien….

2. Katja Van Berken says:

Interessant verhaal! Vorig jaar heb ik ook twee weken in Boedapest doorgebracht. Ik heb mijn kamer in Hotel Novotel Budapest Centrum via http://www.hoteltelnet.hu/nl/ vantevoren geboekt. Het art deco gebouw lag in het hartje van de binnenstad en zo waren de belangrijkste bezienswaardigeheden in handbereik. Boedapest is echt een aanrader!